Interpretace pravo- nebo levoběžnosti vychází z horizontální prostorové symboliky vlevo - vpravo. Vypovídá především o převažující tendenci ke vzdávání se sebe sama, rozdávání se a rozšiřování se (pravoběžnost), nebo na opak k sebezavinutí, uzavírání se a ke lpění (levoběžnost).
Osho zen tarot
Pravoběžnost
Pravoběžné písma má tendenci k ubíhání směrem vpravo (to jest směrem k Ty a k budoucnosti). Rukopis se vyznačuje větší spojitostí, zkrácenou psací drahou (která se zbytečně nezastavuje ani nevrací), nedochází k náhlým změnám směru ani přerušením. Objevuje se vpájená diakritika, nitka nebo široká girlanda. Forma je jednodušší, sklon bývá doprava.
pravoběžnost v horní zóně
(kostra místo smyček, vpájená diakritika posunutá napravo)
pravoběžnost ve střední zóně
(zjednodušené, obroušené tvary, prodloužení koncových tvarů doprava a nahoru; písmo je bez smyček a krycíh tahů)
pravoběžnost v dolní zóně(kostry s háčkem doprava nebo obloučkem, písmeno p se roztahuje do šířky a ztrácí krycí tah)
Písmové tahy se vracejí doleva a vytvářejí smyčky, zapleteniny a zákruty. Forma je obohacená, tvary jsou spíše plošené a uzavřené. Koncové tahy jsou vracivé nebo odpadlé.
Směr vlevo (k sobě) odpovídá egoistickému nebo přivlastňovacímu sklonu, případně zaměření dovnitř (introverze) nebo do minulosti. Pisatel se jakoby "zacykluje" sám v sobě, vstupuje do omezeného kontaktu se světem kolem sebe, brání se pokroku a budoucnosti (jak bychom mohli vidět na příkladu orientálních kultur, která píší zprava doleva).
levoběžnost v horní zóně
(oblouky sahající doleva, nakynuté smyčky, diakritika nalevo od písmene, znaménka vpájená levoběžným obloukem)
levoběžnost ve střední zóně
(krycí tah, prosmyčkované arkády, girlandy, zavináče (O -> @), odpadlé nebo vracivé koncové tahy)
levoběžnost v dolní zóně(dolní smyčky se nevracejí nad linku nebo jsou odváté doleva, popř. kolíbkovité; p se smyčkou nebo krycím tahem)
Osho zen tarot
Pravoběžnost
Pravoběžné písma má tendenci k ubíhání směrem vpravo (to jest směrem k Ty a k budoucnosti). Rukopis se vyznačuje větší spojitostí, zkrácenou psací drahou (která se zbytečně nezastavuje ani nevrací), nedochází k náhlým změnám směru ani přerušením. Objevuje se vpájená diakritika, nitka nebo široká girlanda. Forma je jednodušší, sklon bývá doprava.
- aktivita, energičnost
- sociální flexibilita
- ochota, obětovost směrem k druhým, altruismus (hrozí ztrácení se v Ty, protože chybí sebezáchovné tendence; může se nechat ostatními využívat)
- labilita, neklid, nedočkavost
- otevřenost, spontánnost, lehkost vyjadřování
- touha po poznání a zážitcích, touha po změně
- nezájem vlastnit (opět nedostatek sebezáchovných tendencí)
pravoběžnost v horní zóně
(kostra místo smyček, vpájená diakritika posunutá napravo)
- etické principy, které přesahují zájem jednotlivce a vztahují se k celku (lidstvu)
- myšlenky se pohybují hlavně v budoucnosti
- čilý intelekt
pravoběžnost ve střední zóně
(zjednodušené, obroušené tvary, prodloužení koncových tvarů doprava a nahoru; písmo je bez smyček a krycíh tahů)
- zaměření na cíl, touha prosadit se, odvaha
- silná sdělovací potřeba, ukvapenost, touha po kontaktech
- neklid, vzrušivost, labilita
- lhostejnost k minulosti, porchnost
- menší sebekontrola, nezpěvněnost
pravoběžnost v dolní zóně(kostry s háčkem doprava nebo obloučkem, písmeno p se roztahuje do šířky a ztrácí krycí tah)
- nevědomá extraverze
- nutkání k vybití pudové energie
- objevuje se u umělců nebo řemeslníků, kde je známkou zručnosti (pudová energie se vybíjí v tvořivé činnosti)
- nedostatek přirozeného pudového egoismu
Osho zen tarot
LevoběžnostPísmové tahy se vracejí doleva a vytvářejí smyčky, zapleteniny a zákruty. Forma je obohacená, tvary jsou spíše plošené a uzavřené. Koncové tahy jsou vracivé nebo odpadlé.
Směr vlevo (k sobě) odpovídá egoistickému nebo přivlastňovacímu sklonu, případně zaměření dovnitř (introverze) nebo do minulosti. Pisatel se jakoby "zacykluje" sám v sobě, vstupuje do omezeného kontaktu se světem kolem sebe, brání se pokroku a budoucnosti (jak bychom mohli vidět na příkladu orientálních kultur, která píší zprava doleva).
- sebeovládání, stálost, soustředěnost
- zvnitřnění, meditace, rozjímání, snění
- orientace na minulost, konzervatismus
- sebeláska, vztahovačnost
- nejistota vzhledem k světu, izolovanost, plachost, vnitřní odstup, pesimismus, horší sociální adaptace
- potřeba odporovat jako obrana, nevraživost, neúčast, nedostatek soucitu
- potřeba vlastnit, zištnost, chamtivost, lakota, vypočítavost
levoběžnost v horní zóně
(oblouky sahající doleva, nakynuté smyčky, diakritika nalevo od písmene, znaménka vpájená levoběžným obloukem)
- myšlení je přitahováno minulostí, tradicemi - konzervativnost, rigidnost
- sebereflexe, lyrismus, hloubavost
- vracivé, odváté smyčky písmene d vlevo - sebelítost
- intelektuální ješitnost (narcistické zdůraznění svého ducha)
Extrémní projevy levoběžnosti v podpisu Václava Klause - intelektuální ješitnost, manipulace, konzervativní hodnoty; neovlivnitelnost, neústupnost.
levoběžnost ve střední zóně
(krycí tah, prosmyčkované arkády, girlandy, zavináče (O -> @), odpadlé nebo vracivé koncové tahy)
- sobectví
- neupřímnost
- manipulace, která využívá druhého a neštítí se předstírání za účelem vlastního prospěchu (zasekávací harpunky, drápky)
levoběžnost v dolní zóně(dolní smyčky se nevracejí nad linku nebo jsou odváté doleva, popř. kolíbkovité; p se smyčkou nebo krycím tahem)
- vazba k matce, zemi (k počátku života)
- spojení s kolektivním nevědomím: vpád obrazů, podléhání jeho vlivům
- lyrismus, sebelítost
- erotická představivost (které se jakoby člověk nemůže ubránit, závislost na erotice)