Ostrost - těstovitost


Už v samém charakteru čáry se otvírá pochopení pro její
psychologický význam: Pisatel těstovité čáry se vpíjí do života, odevzdává se, je životem, dojmy a tělesnými popudy trpně přemáhán, zatímco pisatel ostrého písma si uchovává distanci od povrchu, po němž se pohybuje: snaží se z tého distance vytěžit svobodu a nadhled ducha, ale už si nemůže uchovat původní přirozenost a spontaneitu, zůstává v trvale kritickém napětí ke skutečnosti.

Těstovitá čára má stále přibližně stejnou šířku, zatímco šířka ostré čáry se rytmicky proměňuje a diferencuje mezi tenkým vlasovým tahem směrem k silnějšímu tahu stínovému. Ostré písmo může být také psáno výhradně tence nebo výhradně tvrdě. Těstovité písmo působí naopak více měkce a nerozlišeně (jakoby někdo psal fixou), čára se více vpíjí do podložky. Změny směru jsou oblejší.


Appolón
Ostrost
  • duchovně - abstraktní založení
  • slabší vitalita, silnější spiritualita
  • distance k tělesnosti, pudům a prožívání
  • citlivost, zranitelnost, vydražditelnost, jež má původ v křehkosti a a bystré opozičnosti
  • převažuje pojmové myšlení nad vizuálním
  • vyhraněné (ostré) postoje
  • zodpovědnost, důraz na etiku a principy (stavovství ducha)
  • usiluje o kázeň a sebeovládání; brání se unesení, podlehnutí; rozum si chce ponechat autonomii v každé situaci
  • je více kritický, rozlišující, neshovívavý, nepříjmající až útočný
  • skepse
  • pozornost k detailu (ostře rozlišuje)
  • větší rozhodnost
  • nenápadnost, stydlivost; menší spontánnost
  • koresponduje se schizothymním temperamentem

  • bez tlaku: vzrušivost, senzibilita
  • s tlakem a úhly: chladná bezskrupulózní vypočítavost
  • dýkovité tahy: útočnost, zloba
  • špičaté konce slov: ostrovtip, bystrost



Dionýsos

Těstovitost
              • smyslovost, vitalita, optimismus
              • radostné a bezprostřední užívání si života, touha po zážitcích a silnější vztah k přírodě
              • "žít a nechat žít"
              • přátelský, srdečný, něžný a vřelý
              • vizuální, plastické vnímání a myšlení v obrazech převažuje nad pojmovým a analytickým
              • vyskytuje se u malířů, umělců: nebrání se přímému doteku se skutečností, naopak se nechává unášet
              • je blíže životu vezdejšímu a tělesnému
              • přirozenost, spontaneita
              • bezstarostnost, pohodlnost
              • měkkost, ulpívavost
              • nedostatečně rozlišuje (v oblasti mravní), je poněkud nekritický, více příjmá
              • nemá příliš silnou sebekázeň
              • nerozhodnost



.