![]() |
Anders Zorn |
- zůstává "nohama na zemi"
- převaha pudovosti, která se ale může projevovat různě:
- jako pudovost, smyslovost, zdůraznění sexuality
- nebo jako sklon k vlastnění, shromažďování a lpění na majetku
- zdůraznění telěsných aktivit
- nasvědčují-li tomu i jiné znaky, především pravidelnost: praktičnost, důkladnost
- instinktivní zakořeněnost a jistota, respektive potřeba této zakořeněnosti (v rodině, tradici, v tom, co je vyzkoušené a hmatatelné)
- ale naopak předimenzované, obrovské dolní délky: frustrace pudových potřeb
- lpění na hmotě, materialismus - způsobuje duševní těžkopádnost, neochotu změnit své myšlení, protože motivace jsou spíše podvědomé a nepodléhají vědomé kontrole; člověk nerad mění své návyky
- plné, oblé dolní délky najdeme u citově založených lidí
- tělo omezuje, ale ukotvuje princip ducha
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgebg93eCkYxz4eLW64bSV4yKnQhfa58GgkJNfmuWMzaYu2ST9zF9sxuhKqpz9POE93gb-HR8q-fV3dfXX_OjbMrBd1nzIyxov5ZJWq5f41G-ne0iCpKKKIAVppb6SfeWfrqP2tiOU6zd2g/s320/dolni+delky.jpg)
Šikmější dolní délky
- smyslová dojmovost
- podléhá svodům, nedovede se ovládat
Zapřené dolní délky
- konflikt v pudové oblasti, ambivalentní vztah k sexualitě
- touží překonat sexuální bloky
Kolísavé dolní délky
- špatné sebeovládání
- nezakořeněnost, nevypočitatelnost
- nedůslednost
Převaha horních délek
![]() |
Sokratés |
- motivace a zájmy jsou spíše duchovní, nemateriální povahy:
- růst, transcendence, touha po zdokonalení, umění, vzdělání, kultura
- svobodný, nespoutaný duch
- činorodost, duševní pohyblivost, měnlivost
- hrdost, ješitnost, povznesenost nad pudovost
- láska ke svobodě, ideálům, principům (až fanatismus)
- mnohostrannost zájmů, přelétavost, nezakořeněnost, věčný neklid ducha
- iluze, spekulace vzdalující se od reality
- nepraktičnost, nevěcnost, nedůkladnost, vzdálení se od reality ("hlavou v oblacích")
- snížená vitalita
- ambice, zvýšená touha vyniknout, ctižádost, radost z rizika
- postupné zvyšování horních délek - neukojitelná ctižádost
- duch transcenduje hmotu, ale stojí proti životnosti a životu