Individuálnost

Individuální rukopis se v mnohém odlišuje a vzdaluje od školní předlohy. Může na nás působit nápaditě, jedinečně, originálně, fantasticky až přemrštěně a excentricky.

Anebo naopak nenápadně, obyčejně, banálně až infantilně. V takovém případě hovoříme o nízkém stupni individuálnosti.

Čím více je písmo individuální, vzdálené školní předloze, tím více se pisatel:
              • odlišuje od průměru
              • vyčnívá tím nebo oním směrem
              • cítí se být výjimečný, originální
              • nechce být součástí šedé, anonymní masy
              • cítí se vůči ní nadřazený
              • je vnitřně samostatnější
              • ale může být i ve větší izolaci vůči okolí









Neindividuální rukopis, tzn. podobný školskému písmu,
vypovídá o opaku. Pisatel bývá:
  • jednoduchý
  • skromný
  • věcný
  • odosobněný
  • konvenční
  • nesamostatný
  • až infantilní
  • má silnější potřebu patřit ke skupině
  • ve spojení s pravoběžností může být snadno ovlivnitelný převládajícími hodnotami a společenskými měřítky


Čitelný rukopis
  • snaha vstoupit do kontaktu s okolím, vnější přizpůsobivost
  • ohleduplnost, sebedisciplína
  • svědomitost, smysl pro pořádek

Nečitelný rukopis
  • opak výše uvedeného nebo
  • maska (nechce být pro okolí "čitelný")