Retrográdní Mars: přijmout sílu i slabost

Konstelace dynamicky mapuje prožitky, které se na rúzných úrovních mohou odehrávat v osobnosti, která má v horoskopu retrográdní Mars (jedná se o ilustrativní příklad, který zachycuje její vnitřní pnutí). Ke konci článku shrnujeme to podstatné a zobecnitelné, včetně charakteristiky Marse stacionárního.




RM = Retrográdní Mars
DM = Direktní Mars


RM: Cítím se jako hraboš v noře. Couvám a bojím se. Bojím se vyjít ven, do světa. Bojím se těch silných Marsů (predátorů), že mě sežerou.

DM: Já pochoduji a vše před sebou rozrážím. Projdu klidně zdí. Pohybuji se vpřed jako rychlý člun, který rozráží příboj.

Otázka z publika: Co budeš, RM, dělat, až ve světě na někoho takového narazíš?

RM: (Zakrývá si rukama přirození). Budu skrývat, jak to mám na pudové rovině, nechci to úplně přiznat, stydím se.

DM: To mě začíná zajímat, protože ty jsi ten kluk, co jsme ho na základce šikanovali. Tebe jsme si hned našli, s mýma kámošema...

RM: Já totiž nevím, jestli jsem holka nebo kluk, jak to vlastně mám. A neodvažuju se zjistit, jak je to doopravdy s mou sexuální identitou.

DM: Proto jsme ti dali tu čočku. Tušili jsme, že jsi tak trochu Dáša. (Narážka na seriál Most, kde je jedna z hlavních postav transgender).

RM: Už v dětství jsem pochyboval, jak to mám. Už jako tříleté dítě jsem nevěděl, jestli si chci hrát s panenkama nebo vojáčkama, legem nebo rtěnkou...

Otázka z publika: Měli na to vliv tvoji rodiče?

RM: Ne. Tohle jsem si v sobě nesl odmalička bez ohledu na ně. Já už jsem se takhle zpochybněný, pokud jde o sexuální identitu, narodil.

Otázka z publika: To máš z minulých životů? Nebo z nějakého konkrétního zážitku? Z čeho to vzniklo?

RM: Vrací mě to zpět před toto narození, než se objevila tato nejasnost, tam jsem měl ještě jinou osobnost. (Narovnává se v ramenou, stojí hrdě a silně). Tady cítím, že mám sílu a moc. Nevím ještě, zda jsem chlap nebo ženská, ale vím jistě, že zastupuji nějaký úřad. Rozhoduju o důležitých věcech. V ruce mám důtky nebo jiný symbol úřadu. Je mi svěřena direktivní moc. Rozhoduji o stavbě vekých věcí nebo velím armádě (konstelace ukazuje zobecněné schéma minulého života, nikoli jeden konkrétní život). 

Otázka z publika: Teď se nebojíš ničeho?

RM: Ne. Mám moc a jsem chráněný skrze důležitou funkci ve společnosti.

Otázka z publika: A co se stalo pak?

RM: Já jsem této funkci obětoval všechno. Vykašlal jsem se na vztahy s lidma. Příklad, jako generál jsem do stáří bojoval na frontě, zatímco moje manželka umírala někde v chudobě nebo citově vyprahlá - a mě to bylo jedno. Jel jsem naplno svou marsovskou funkci bez ohledu na cokoli dalšího. Přepálil jsem Mars do ruda. Ale úplně jsem se vykašlal na druhé lidi. Jel jsem si svou Marsovskou sílu, a bylo mi jedno, co to dělá s druhými lidmi.

Otázka z publika: A došlo ti to až teď?

RM: Ještě mi to nedošlo. Ještě stále nechápu, co je na tom, sakra, špatně! (Demonstrativně zuří a mlátí tyčí o podlahu.)

Otázka z publika: Jak jsi tehdy umřel?

RM: Umíral jsem s pocitem, že to nebylo úplně v pořádku a vědel jsem, že potřebuju nějakou zkušenost, abych přišel na to, co. Ale ještě tomu úplně nerozumím. (Individuální příběhy se mohou pochopitelně lišit). Co je ale společné - zneužívání mužské moci, která nebere ohled na ženský princip a vztahy.


Jean-Leon Gerome: Pollice Verso


Otázka z publika: Můžeš se teď vrátit zpátky do současné roviny retrográdního Marse?

RM: Do toho chudáka, jo? Tím úplně pohrdám. Pohrdám touhle slabostí, tímhle chcípáčkem. On je vlastně opak mě! (Silná "mačo" osobnost z min. života nyní pozoruje současnou osobnost s retrográdním Marsem. Stala se přesně tím, čím nejvíc pohrdala). Nyní, v tomto životě se zase naopak stydím, že jsem tehdy byl takové hrozné maskulinní monstrum. Nechci si to přiznat. Mám dvě tváře. V běžném životě (než to téma rozkreju) si připadám jako chudáček. Ale teprv teď, když si přicházím na ty souvislosti, tak vidím i tohohle namachrovanýho bezohlednýho siláka. A jsem obojí. A když žiju toho chudáka, tak sebou pohrdám, že jsem takováhle sra*ka. 

Otázka z publika: Jak to máš v sexu?

RM: Znám akorát chladnej neosobní sex. (Bez vztahovej nuancí a komplikací).

DM: Na jednu stranu si říkám - seš mi ukradenej. Na druhou stranu si říkám - aha, v minulym životě byl stejný pako jako jsem já. Vidím na tobě lekci, kterou můžu dostat taky, když se to vymkne kontrole. Čím víc tě budu šikanovat, tím víc jsi pro mě jako odstrašující případ toho, jak můžu vlastně taky skončit. Představuješ mé oba extrémní protipóly: krajního mača i krajního slabocha.

Otázka z publika: Jak se cítíš ty v kontrastu k němu?

DM: Vím, že každá akce přinese reakci. Větší rozvaha. Větší úcta, větší respekt. Také vím, že stárnu, že se mohu zranit, znám limity. Vím, že i když jedu na motorce, že je třeba dávat bacha.

RM: Ano, já jsem jeho lekce. Já jsem ten motorkář, co nevybral zatáčku a stal se invalidou.

Otázka z publika: A víš, jak z toho ven?

RM: Vůbec. Jsem plný frustrace. Vím, jaký je to bejt silnej chlap, ale ve vztazích mi to vůbec nefunguje, jsem z toho zoufalej. Neumím přiznat slabost. Jsem zahořklej veterán, kterej by všechny jebal rákoskou, že není po jeho, ale jsem frustrovanej, protože mý partnerský vztahy stojej za h*no. Jsem zoufalej, protože nemám lásku. V minulým životě jsem to pojebal, ale měl jsem aspoň pocit, že mám jasno ve svý mužský roli, teď už se nevyznám vůbec v ničem a ani to klasický chlapský mi nefunuje. Sex ještě (až na občasné výpadky) dávám, ale partnerské naplnění - vůbec. Neumím žít Venuši - neumím milovat, darovat lásku, starat se o někoho, to mi připadá, že bych musel projevit slabost, a to se mi nechce, to bych sebou pohrdal.

DM: Ty seš ten budoucí psychopat, co se vyšvihne. My jsme to tušili, a proto jsme ti dávali preventivně na budku. Se tě až bojim, jak jsi nepřímočarej a intrikánskej.

RM: Ale mě v tom není dobře, já si neumím ani odpočinout. Já umím jen bojovat nebo pracovat.  Neumím spočinout. A nechce se mi přiznat, že to neumím.  Jedu jen na výkon, to jediný umím.

Otázka z publika: A co teda vlastně chceš? Co ti pomůže se uzdravit?

RM: To já právě nevím, sakra! Jsem jen plnej frustrace. Dejte mi radši všichni pokoj, nebo mi rupne v kouli, vezmu plamenomet a všechny vás tu usmažim.

Přidáváme do konstelace bod "co vyléčí, co na rovná, uvede r. Marse zpět do rovnováhy".

V přůběhu času se retrográdní Mars přibližuje direktnímu Marsu a začíná se od něho učit.

RM: Trvá mi to hrozně dlouho, než se zpokorním a přijdu blíž tady k normálnímu, zdravýmu Marsovi. Protože jí vím, že se musím stydět. Navenek jsem hrál většího drsňáka než on a byl jsem na sociálním žebříčku třeba výš. Ale teď vidím, že on je zdravější než já. Musím se jít zpokornit a jdu tady s chlapem - dělníkem na pivo a připouštím, že i já se mám od něj co učit. Moje ego z desátého patra sestupuje tady do knajpy. Uznávám, že jsem byl debil. Stydim se za to, co jsem všechno udělal a co jsem byl.

DM: Už v něm vidím normálního chlapa, co jde se mnou na pivo. Vidím v něm rovnýho chlapa, co se kouká do očí. Neponižuju ho.

RM: Uznávám, že potřebuju zdravou chlapskou energii, aby mi pomohla. Už neskrývám svou méněcennost. Už se nebudu vyvyšovat. Učím se, že zdravá mužská energie nemusí být agresivní, nepotřebuje pořád do něčeho mlátit, protože je spokojená. Vidím něm, že je v pohodě se svym chlapstvím a přitom i se ženskýma, že se to nevylučuje a to mě dělá dobře, to mě zklidňuje. Zjišťuju, že zdravej mužskej princip je v pohodě s ženskym principem. Vidím, že má rád svou ženskou a že ji nemlátí. Jeho přítomnost léčí i mou mužskou energii.

DM: Už ho nezesměšňuju. Vidím v něm, kde jsem mohl skončit i já. On to přepísk a skončil v pangejtu. Ale v podstatě jsme na tom stejně.

RM: Pochopil jsem, že i nepomůže "abstraktní léčení", ale prostě trávit čas s chlapama, co jsou v pohodě se svou mužskou energií a přitom mají dobrý vztahy se svejma ženama (DM). Nyní mi nevadí připustit si svou slabost a i to, že jsem mnohokrát selhal.

Otázka z publika: Dobře, to platí pro muže. Ale jak je to v případě ženy, která má v horoskopu retrográdní Mars?

Co vyléčí: Zde probíhá celý proces úplně jinak. Žena s RM se totiž přespříliš opírá mužskou energii, zatímco tak nemá přístup k vyléčení své ženské složky. Zde naopak na začátku léčení musí zaznít jasná otázka, kterou si musí žena položit sama sobě: jsem muž nebo žena? 

Žena s RM: Jak se mi to hodí. (I po několikátém opakování dotazu se zdráhá odpovědět, zda je muž nebo žena, neustále z ní vyklouzává). Z nějakého důvodu chce zůstat v této nevyhraněné identitě, což respektujeme.

Co vyléčí: Až si ujasníš, že jsi žena, může pokračovat proces léčení tvé ženské energie. Bez toho nemůžeme jít dál.

V tomto bodě konstelaci ukončujeme. Léčení by dál probíhalo na individuální úrovni.





Sigmund Freud
(Retrográdní Mars konjunkce Lilith, kvadratura Saturn, opozice Jupiter)


Klíčová slova

Direktní Mars

Zdravý (direktní) Mars: základní vyladění mužské marsovské energie je prostě "můžu". Spontánně, uvolněně se pohybuji světem a beru si to, co potřebuji (ale to neznamená, že bezohledně). Pokud je tento druh vyzařování zdravý, přiměřený, žena na něj reaguje se zalíbením. Zdravý muž se nedomnívá se, že ztrácí svou mužnost při kontaktu a propojení s reálnými ženami. Dokáže se emočně otevřít a zažívat vztahové naplnění. Netíhne k extrému. Projevuje se autenticky, nebojí se své síly, ale ani své slabosti a zranitelnosti. Nemá důvod něco předstírat. Je tím, čím je. Ve vztahu k ženám je uvolněný a přirozený. Není "šprajclý", rigidní, workoholický. Neponižuje se ani nepovyšuje. Jedná na rovinu.

Direktní Mars ve znameních a domech: Mars v každém znamení můžeme přirovnat k specifickému "živočišnému druhu" - představuje naše vnitřní zvíře s určitým druhem prožívání a chování.  Znamení našeho Marse silně definuje. Oproti tomu dům, kde se náš Mars nachází, představuje spíše způsob jeho "domestikace", kde jeho přirozenost sublimujeme kulturně přijatelným způsobem. Mars na Ascendentu: prvotní výsadek v roli Marse - nováček se učí Marsovské energie teprve používat a potřebuje k tomu vedení od zkušenějších mužů.

Direktní Mars v aspektech: tvrdé aspekty, především kvadratury Mars provokují, aktivují, zesilují, zvláště jde-li o planety Saturn, Mars, Pluto, a totéž lze říci o konjunkcích. Měkčí planety (Venuše, Mars) nezesilují Marsův vliv, ale spíše pod jeho vlivem "trpí", ustupují ze své přirozenosti a Mars zde proto musí "stáhnout svůj plamen", aby je úplně nezablokoval. Nejprve je třeba tuto měkkou planetu posílit, oživit, teprve potom se Mars může přidat a s danou planetou spolupracovat. Při konjunkci Venuše Mars potřebuje androgynní psýché podobně androgynního partnera, aby docházelo k plnohodnotné alchymické transmutaci všech interních mužských i ženských částí.

Proporcionální výskyt v populaci: 90,5%


Retrográdní Mars

Retrográdní Mars u muže: nejasná sexuální identita, pochybnosti o své esenci: jsem v základu muž nebo jsem v základu žena? V tom je jakási mlha, nevyjasnění na energetické úrovni. Svou slabost se snaží skrývat, aby se na to nepřišlo, proto si bududje silnou ochrannou maskulinní personu. Pohybuje se mezi dvěma extrémy: krajním slabochem a krajím "mačem". Pohrdá slabostí, svou vlastní i u druhých. Je neustále v napětí, snaží se podávat výkon, nezastaví se, neumí se uvolnit a spočinout v uvolněném naplnění. Svou masku si drží především před ženou: hlavně aby nepřišla na to, jak na tom jsem doopravdy. Proto je mu čistě o samotě nebo v prácovní aktivitě lépe, tam ví, na čem je, tam se mu to nekomplikuje, tam nemusí složitě přepínat.


Alicia Vikander

Retrográdní Mars u ženy: v nějaké úrovni se cítí, jako kdyby byla chlap. Někdy si podvědomě vybírá partnera, který pro ni energeticky zase představuje ženu. Má strach ze vztahů a intimity, má strach se otevřít, má strach ze slabosti. Někdy raději "ublíží první", než aby bylo ublíženo jí. Má masku "většího borce", aby nikdo nepoznal její zranitelnost. Co by jí reálně pomohlo, je mít muže silnějšího, než je sama, přitom ale dostatečně jemného a vcítivého, aby toto chování demaskoval, prohlédnul i ustál, čímž ona musí své vzorce přehodnotit. Vlastně chce někoho, kdo by ji "zkrotil" (současně se toho ale bude i obávat). Tím se její "nevyjasněnost" překlopí blíže k ženské identitě.

Retrográdní Mars ve znameních: ve vodních znameních se neprojevuje jeho retrogradita tak silně, člověk má spíše větší tendenci se v sobě "nimrat" (např. režisér David Lynch, který má retrográdní Mars v Raku v "obsesivní" konjunkci s retrográdním Saturnem v 8. domě, která jakoby říkala "má práce je mou psychoanalýzou").

Retrográdní Mars v domech: v domě, kde se nachází, energii spíše blokuje. Mars zde potřebuje speciální vědomou koncentraci (např. taichi), aby se jeho potenciál dobře využil.

Retrográdní Mars v aspektech: zejména opozice představují něco jako pomyslné "laso", které jej dostává do hry, které jej aktivují.

Proporcionální výskyt v populaci: 9,2%

Osobnosti narozené s retrográdním Marsem: Sigmund Freud, Jaroslav Foglar, Božena Němcová, W. A. Mozart, Frieda Kahlo, Egon Schiele, Philip K. Dick, Viginia Woolf (1. dům), Heinrich a Thomas Mann, William Burroughs, Jim Morrison, Sergei Rachmaninoff, Ludwig van Beethoven, Yoko Ono, Michail Gorbačev, Boris Jelcin, Noam Chomsky, L. a B. Benetton, Pierre Cardine; Josef Laufer, Jack Nicholson, Robert Duvall, Klaus Kinski, Alicia Vikander, David Lynch, Toshiru Mifune; Pjér la Šé'z


Toshiru Mifune


Stacionární Mars

Stacionární Mars: Cítí se uvolněně, stabilně, zenově, nad věcí. Není zablokovaný nebo znejistěný jako retrográdní Mars a současně ani necítí nutkání k pohybu a motivaci k něčemu jako direktní Mars. "Nemusí, ale může". Je zdravý, bez komplexů, ale nic ho nenutí, netlačí k akci - Mars, který symbolizuje pudovost zde jaksi není "puzen". Nesoupeří, nehrne se dopředu, nechá se spíše předběhnout. Není tak dynamický. Z metafyzického pohledu může tento jedinec pochopit, že nutkavá dynamika direktního Marse obsahuje přeci jen v sobě něco hodnotného, co má tendenci příliš "vyklidněný" jedinec přehlížet. Dostává tuto inkarnaci trochu za odměnu, resp. aby si "odpočinul" nebo si užil Marsovu méně nutkavou pozici.

Stacionární Mars u muže: rovný, mužný, statický, sebevědomý.

Stacionární Mars u ženy: Touží po tomto mužském typu. Má tendenci žít tradiční, submisivnější ženskou roli, polarizovanou vůči tomuto typu.

Stacionární Mars v aspektech a ve znameních: Jeho pozice je natolik stabilní, že aspekty na něj se jej méně "dotýkají". Jeho umístění ve znamení umožňuje z kvality daného znamení vydatně těžit a čerpat. Pevně se zde "opírá".

Proporcionální výskyt v populaci: 0,2%

Osobnosti narozené se stacionárním Marsem: C. G. Jung, James Joyce, Rupert Murdoch, František Josef I.



František Josef I (Stacionární Mars v Beranu a 6. domě - ztělesnění práce a povinnosti)


Žádné komentáře: