Test kresby stromu

Baum test

Zadání testu zní: "Nakreslete libovolný nejehličnatý strom."

Test kresby stromu tvoří doplňek grafologického rozboru. Přináší zpřesnění informací hlavně tam, kde je písmo "neproniknutelnou maskou." Interpretace kresby stromu používá poznatků a zákonitostí, které používáme i při rozboru písma. Kresba stromu je, stejně jako písmo, projektivní výpovědí o daném člověku  (strom slouží jako prázdné projekční plátno pro naše nevědomé obsahy a sebeobraz, který máme o nás samých).



Zde uvádíme jen stručné a orientační schéma interpretace kresby stromu, nikoli celé znění a vyhodnocení původního baumtestu. Znamená to, že výklad nelze provádět mechanicky, vždy záleží na kontextu celé kresby, a že podle následujícího orientačního schématu nelze provádět skutečně seriózní psychologický výklad:
  • Jako u písma posuzujeme celkový dojem kresby, využíváme jazykových metafor.
  • Zkoumáme poměr statičnosti a dynamičnosti - tedy vlastně fixace a pohybu jako v písmu
  • Prokreslená krajina = fantazie, únik od reality, silnější vlivy nevědomí
  • Přidané prvky nad rámec zadání (ptáci, budky, kytičky) = projev hravosti, smyslu pro humor nebo zakrývání nejistoty (záleží na kontextu)
  • Roční období krajiny kolem stromu souvisí s dlouhodobým emočním laděním kreslíře a temperamentem (jaro, léto = sangvinické, optimistické ladění; podzim, dle vyznění = období regrese, ztráty a smutku či naopak duševní zralosti)
  • Sledujeme relativní velikost stromu vzhledem k ploše. Průměrná velikost je 70%. Větší či menší strom hodnotíme obdobně jako velké nebo malé písmo. (Větší či menší sebecit).
  • Sledujeme umístění stromu vzhledem k symbolice kvadrantů.
  • Sledujeme proporce kmene a koruny, standard je 1:1 (převaha instinktivních či intelektuálních tendencí)
  • Sledujeme prostupnost energie v systému stromu, bloky energie v podobě vyboulení a zaškrcení větví, poruchy proudění energie nebo naopak nedostatek kontroly energie.
  • Kořeny odpovídají dolní zóně písma. Jejich zvýraznění najdeme u psychologů, adolescentů, u lidí s nevyrovnaným vztahem k rodičům, lidé frustrovaní potřebou zázemí, ale i lidé závislí na pudech a nevědomí. Sledujeme, zda kořeny svědčí o dobrém zakořenění (dodávají stabilitu), nebo naopak signalizují propustnost nevědomým obsahům (což spíše vede k větší labilitě, ale tyto vlivy lze i kreativně využít). Záleží tedy na jejich provedení a poměru k dalším částem stromu.
  • Základna, horizontální linie země, z níž vyrůstá kmen, vypovídá o hranici vědomí a nevědomí (analogie linky v písmu). Jak stabilně je strom usazen? Izolovaný ostrůvek = osamělost, úzkost, izolace.
  • Pata kmene = doba ranného dětství, základní pocit bezpečí a důvěry.
    • široká = těžkopádnost, praktičnost, nevyzrálost
      (rigidita, potřeba nadměrné jistoty, jakožto kompenzace bazální nejistoty v ranném dětství)
    • rošíření vlevo = význam jako odváté dolní délky
    • rozšíření vpravo = nepřizpůsobivost
    • zúžení = bazální úzkost
  • Kmen stromu odpovídá střednímu psacímu pásmu. Odsdola nahoru značí průběh dospívání, tělesného a psychického růstu. Konec kmene pubertu, přechod k dospělosti. Sledujeme vztah kmene a koruny, jejich přechod. Síla kmene odpovídá vitalitě, převahu každodenních zájmů (střední pásmo). Síla ega, základ osobnosti.
    • díry, suky, useknuté větve = traumata odpovídajcí konkrétnímu věku
    • sklon kmenu - jako sklon písma (vlevo - introverze; vpravo - extraverze)
    • kontura kmene - hranice mezi já a ty; zvýraznění vlevo / vpravo = introverze / extraverze
    • textura kmene - hledáme analogie se stupněmi fixace a vázáním písma; hladká kůra = formální maska
  • Koruna vyjadřuje aktuální stav naplnění vlastní individuality (seberealizace, kulturní zájmy, intelekt, duch, rozkvět osobnosti v dospělosti). Odpovídá hornímu psacímu pásmu v písmu.
    • Otevřená koruna - struktura větví bez ohraničení - odpovídá girlandě; konce větví koncům slov; sledujeme horizontální i vertikální směr a strukturu větví (přístupnost druhým lidem, otevřenost, ovlivnitelnost)
    • Uzavřená koruna - odpovídá arkádě (větší bariéra mezi já a světem, stylizovaný projev, přetvářka)
    • Shora zploštělá koruna - tlak zvenčí (pokud se koruna nevejde na papír, může to být známka toho, že člověk nemá strop, že není nikdy dost spokojený, protože má předimenzované ambice)
    • Hledáme další analogie prostorové symboliky a vázání (zvlnění - nitka) atd.
  • Zručnost propojení kmene a koruny odpovídá tomu, jak člověk zvládl období dospívání - přechod z dětství do dospělosti.
  • Plody - radost ze života (fixace II), požitkářství (fixace IV); většinou však potřeba sebeuznání, ocenění, chvály, ale také známka naivity
  • Listy - lehkost, mladistvost, snění, estetično, potřeba uznání; padající listí - melancholie
  • Květy - snaha o estetický dojem, sebeobdiv, povrchnost
  • Detailnost provedení - pasivní vůle nebo projev nutkavé úzkosti (tisíce drobných lístečků, každý detailně vykreslen)
  • Větší barevnost provedení souvisí spíše s extraverzí a živější emocionalitou.


Literatura:
Kolářová Helena: Základy grafologie, skripta pro 2. semestr, Calix 1996-2004


.

23 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Vzdy jsem mel psychology za kokoty a polovicni blazny. Teorie se mi potvrzuje
John K., M.Sc.

Anonymní řekl(a)...

Každý člověk je jistým způsobem blázen.

Anonymní řekl(a)...

John...sukromna teoria osobnosti Ti nieco hovori?...nastuduj si ju...stereotypy, predsudky a podobne...vygoogli si to, az potom nadavaj, dobre? Janka

Unknown řekl(a)...

my ve skole při psychologii měli že kořeny strmu znamenají,že si zakládáme na rodině,že je pro nás velmi důležitá ap.

Anonymní řekl(a)...

Myslím, že je to velice zajímavé hodnocení člověka.Už párkrát se mi, i přes nízké znalosti grafologie a psychologie, podařilo poměrně přesně vykreslit osobnost člověka.Pro mě je to fungující fakt.
Ale je každého věc co si o důkazně neobhajitelných věcech myslí....

Anonymní řekl(a)...

V každém případě písmo souvisí s psychikou a charakterem člověka.Někdo grafologii a psychologii odmítá,ale podle mne stačí porovnat písmo v opilosti, ve stavu silného rozrušení, euforii a onemocnění.
Písmo ušlápnutého člověka a písmo despoty. A to nemusíme být grafology a hned víme, že na tom něco je

Anonymní řekl(a)...

je trendem dnešní společnosti odsoudit vše, na co mladý člověk koukne. Je to chyba, pokud něčemu nerozumím, nekritizuji. Naučte se grafologii se vším všudy a potom si dovolte něco kritizovat. Je to fantastická nauka, která je spolehlivá a odkryje člověka takovým způsobem, že i sám jedinec, kterého se to týká, kouká, protože si uvědomí, že odkryté věci "jsou tam". Uvědomí si je, až se je dozví.

Trrri řekl(a)...

Tak jsem se dostala na tento článek, tak jsem si hned šla nakreslit vlastní strom, ještě než jsem si přečetla tuto stručnou charakteristiku. :-) Je to strom, který kreslím už od dětství v podstatě stejně. Jen teď mě bůh ví proč napadlo dát mu do koruny okno se záclonkou a kytkama a do koruny spoustu ptáčků, na kmeni leze píďalka, veverka s ořechem, datel, dole rostou kytky a pod zemí spí krtek. V posteli a na očích má takovou tu pásku proti světlu (krtek?!) Zajímalo by mě, co znamená, když vlastně v koruně vůbec nekreslím větve. Vždycky nakreslím jen velkou kouli listí místo koruny, z ní vychází na pravý straně jedna větev, která je zakončená malou listovou korunkou, na který je ptačí hnízdo s mláďaty. Tak nevím, nechala jsem se trochu unýst. :)

Unknown řekl(a)...

čekají mě psychotesty a zajímalo by mě, zdali kreslit kořeny? :-) Někdo tvrdí ano,jiný ne...

Unknown řekl(a)...

každý by si měl občas nakresliti strom.... já si ho črtla teď po 10 letech a.... dobrý, ikdyž po bližším zkoumání také nutí k zamyšlení. S mým předchozím stromem (živě si ho pamatuji, neboť mě tehdá překvapil) bych se nyní již nedokázala ztotožnit. Jsem opravdu zvědavá na svůj budoucí strom.

Vojtěch Franče řekl(a)...

:-)

Ela řekl(a)...

Dobrý den, zajímalo by mě co znamená když někdo nakreslí pouze půl koruny stromu - detailně, levá polovina koruny zcela chybí a není to z nedostatku času. Děkuji

Radovan řekl(a)...

Úžasná diskuze, ať žijou stromy :-)
Přemýšlel jste někdo o tom jaké jsou stromy nádherné bytosti?
Strom je veliký zázrak.
Malovat stromy je povznášející, je to terapie pro každého a zadarmo.
Díky.

Unknown řekl(a)...

dobrý deň

lava strana je vztah k matke, prava vztah k otcovi - ak si to dobre pamatam :)

koruna predstavuje osobnost a socialn ekontakty, uzatvorená koruna je intorverzia, vetvy chybajuce by mohli znamenat hanblivost, vtaciky a ine veci co sa netykaju stromu znamenaju nevyzrelu osobnost s infantilnymi prejavmi v spravani

ale treba to vzdy davat do kontextu s ostatnymi prvkami na strome

a samozrejme, hodnoti sa aj celkovy dojem z kresby

Unknown řekl(a)...

a čo keď som tam nakreslila strom s padajúcimi listami,čo značí melanchóliu a obesených ľudí?čo to podľa vás značí?koruna stromu bola uzavretá a kmeň bol veľký a celá kresba mala skôr morbídnu formu,čo to môže byť?

Unknown řekl(a)...

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat co znamená když mám jednu polovinu stromu s listy, rozkvetlou a s jedním jablkem a tu druhou jen s 3-5 listy, které opadávají?
Děkuji

Tina řekl(a)...

Dobrý den,
ve všech případech to znamená, že jste pověrčiví *****, kteří nemají nic pořádného na práci. (Snad jsem pomohla. :))

Unknown řekl(a)...

DObrý den. Je pro člověka něco důležitějšího než psychika? Vážně si myslíte, že kresba neumí vyjádřit vnitřní rozpoložení?

Unknown řekl(a)...

Mohu potvrdit

Martin řekl(a)...

tady https://psychologie.cz/zrcadlo-duse-nemame/ je odkaz na tento tvůj článek... ;-)

Janice Aliena řekl(a)...

moje jméno je Andrea Maria žijící v Madridu Manžel mě rozvedl poslední dva roky, vykročil, abych se setkal s další ženou, plakal jsem každou noc vždy, když si pamatuju, jak se moje dcera zeptala mě, když se otec vrátí domů, miluji svého manžela tolik a my mít dítě ve věku 9 let. já jsem kontaktoval tolik kouzelníků v loňském roce žádný z nich nebyl schopen vrátit mého manžela, všichni žádali o spoustu peněz od mne, vzdálil jsem se lásky až do minulého týdne, šel jsem navštívit svého přítele doma, řekl jsem svému příteli všechno, co se mi stalo a sdílela jsem bolest v srdci se svým přítelem Michelle, představila mě silnému Dr.oduduwovi z tropických afrikánských národů, který má černé magické síly, které vymazávají každé zlé kouzlo, které ničí můj manželství. Můj manžel byl pod zlým kouzlem od jiné ženy, která způsobila, že se můj manžel rozvedl. Můj manžel Anders se vrátil domů ke mně právě včera, plakali, že je líto, že mě rozvedl, litoval a řekl, že nemá pravé smysly. to je pravda, že můj manžel byl pod zlým kouzlem od jiné ženy, protože tvrdila, že můj manžel se vrátil do svých let dříve, než se oženil se mnou. Oduduwa mi pomohla vyřešit můj manželský problém. dnes večer jsem spolu s mou manželkou s naší dcerou společně večeřili v domě grand moms. jsem velmi šťastný a používám toto médium k tomu, abych ocenil pravomoci kouzel Oduduwa. Velmi doporučuji Oduduwa Love kouzelník, pokud máte podobné problémy manželství vztah odeslat e-mailovou zprávu Oduduwa osobní e-mailovou adresu přes (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Oduduwa také řeší problémy, jako jsou následující: -
- Světelné svíčky Láska kouzla přivést zpět bývalého manžela / manželky
- Bílé magické kouzlo k zastavení rozvodu / oddělení kouzla.
- kouzla červené-svíčky se splácejí peníze, které někdo vlastní
- kouzlo kouzla Googlu.
- kouzlo pro rychlou podporu práce na pracovišti.
- Zkouška úspěchu Kouzlo.
- tradiční bylinky a kořeny k léčbě onemocnění rakoviny a léčbě HIV / AIDS
Oduduwa zpráva WhatsApp: +2348135842629

lilian nikky řekl(a)...

Jmenuji se Lilian N. Je to velmi radostný den mého života, protože mi pomohl Dr.saguru, který mi pomohl získat mého bývalého manžela zpět kouzlem magie a lásky. Byl jsem ženatý 6 let a bylo to tak hrozné, protože můj manžel na mě opravdu podváděl a hledal rozvod, ale když jsem narazil na e-mail Dr.saguru na internetu o tom, jak pomohl tolika lidem získat zpět své ex a pomáhají opravit vztah. a aby lidé byli šťastní ve svém vztahu. Vysvětlil jsem mu svou situaci a poté jsem hledal jeho pomoc, ale k mému největšímu překvapení mi řekl, že mi pomůže s mým případem a tady teď slavím, protože můj manžel se změnil úplně navždy. Vždy chce být u mě a bez mého přítomnosti nemůže dělat nic jiného. Opravdu si užívám svého manželství, jaká velká oslava. Budu dál svědčit na internetu, protože Dr.saguru je opravdu opravdový kouzelník. POTŘEBUJETE POMOC, POKUD KONTAKTUJTE LÉKAŘE SAGURU NYNÍ EMAIL: drsagurusolutions@gmail.com nebo +2349037545183 Je to jediná odpověď na váš problém a způsobí, že se ve svém vztahu cítíte šťastní.
1 LOVE SPELL
2 VYHRAJTE ZPĚT ZPĚT
3 OVOCE ŽENY
4 PROPAGACE SPELL
5 OCHRANA SPELL
6 OBCHODNÍ OBCHOD
7 PRODÁVÁNÍ DOBRÉ ÚLOHY
8 SPOTŘEBA LOTTERY A PŘÍPADU KURTU.

Unknown řekl(a)...

Dnes jsem strom kreslil na pohovoru. Když si teď zjišťuji, o co šlo. Katastrofa, podle mě hrubá esoterika. Hodně nešťastný způsob. Suky, díry - traumata :D Kreslil jsem zimní provedení, protože je zima a já mám rád aktuálnost. Ne pro cokoliv jineho