Retrográdní Merkur: intuitivní moudrost, která nehovoří po našem

Přepis konstelací určený pro zájemce o astrologii a psychologii

V astrologii označujeme některé planety podle směru jejich pohybu z pozice pozorovatele na Zemi v daném čase jako buď direktní (D), pohybující se přímo - anebo retrográdní (R), zpětně se pohybující. V krátké chvíli mezi oběma pohyby může být planeta dokonce stacionární (S) - stojící relativně ve stejné poloze. Jaký psychologický význam tomu odpovídá? Původně jsem měl tuto záležitost v astrologii za okrajovou, výsledky konstelace pro mě však byly působivé: Jediná retrográdní planeta je zřejmě schopna pozměnit vyznění celého horoskopu. 

Připomínám, že retrográdní planety si můžete zjistit na astro.com nebo najdise.cz - kde je retrográdní planeta vždy označena indexem s malým R. Průměrně horoskop obsahuje cca 2 retrográdní planety. Jedinec s vysokým počtem retrográdnich planet je méně synchronizován s dnešním světem (tady a teď) a je více spojen s dávnými dobami, kolektivním nevědomím a jinými prostoročasy, odkud nám sem cosi přináší, současně si však více připadá 'mimo'. Tento cyklus o retro planetach nám má umožnit pochopit, že žádné mimo vlastně neexistuje, že vše je naší přirozenou součástí a je na čase to akceptovat, bez neustálé potřeby NORMALIZACE, což je vlastně šikana direktních archetypů vůči jejich retrográdním stínovým funkcím, šikana "normální" většiny vůči ostrakizované menšině. Takže klid, to všechno sem patří a vy také. Akceptujte svou jinakost, představuje pro ty druhé obohacení. 




Planety Merkur až Pluto jsou většinu své dráhy v direktním pohybu, ale během retrográdního pohybu je třeba její význam interpretovat odlišně.


Upozornění:
články většinou nezohledňují postavení planety ve znamení, domě a její aspekty. Nezohledňují ani zbylé prvky horoskopu. Jde spíše o edukativní uvedení do tématu - abychom si byli schopni představit základní rozdíly mezi direktivním, stacionárním a direktivním pohybem u každé planety. Popis archetypů je tak amplifkován - dovedený do většího extrému, aby vyplynuly na povrch vzájemné rozdíly díky kontrastu mezi nimi. Pokud chceme pochopit povahu jednotlivce, musíme tyto zesílené obrazy zmírnit a do celkového výkladu horoskopu citlivě zakomponovat. Nebudete číst charakteristiku jedince, o němž (a to jen z části) nějak vypovídá celý jeho horoskop. Budete číst charakteristiku určitého typu, který se tu více tu méně u daného člověka projeví. (Podobně jako mluvíme o extraverzi a introverzi, které se v daném jedinci mísí v nějakém poměru, ale ryzích, extrémních typů je v populaci málo). Příklad: že člověk má retrográdní Uran neznamená automaticky, že to musí být kdoví jaký rebel. U člověka s dominantím Saturnem a obsazeným zemským živlem bude třeba k výkladu přistupovat zcela jinak, než když retrográdní Uran stojí dejme tomu na Ascendentu v horoskopu, kde dominuje živel ohnivý a vzdušný.

Berte prosím tento cyklus jako pokus o hypotetický příspěvek k málo prozkoumanému a popsanému tématu. Budoucí pátrání a vaše zpětná vazba povedou jistě ke zpřesnění zde podávaných myšlenek.

Dále chci upozornit, že heslo karma představuje v našem pojetí odpověď na otázku, kterou jsme v konstelaci pokládali - a to, proč se někdo narodí s daným postavením? Co tomu přecházelo? Na co to navazuje? Jaký typ člověka obdrží v horoskopu planetu s daným pohybem? Zajímala nás logika za tím. Pokud je pro vás karma planým konceptem, můžete tuto pasáž přeskočit.

A - last, but not least - články se snaží podchytit dlouhodobé téma kterým si člověk musí projít a zpracovat ho. Neříkají a nemohou říkat, v jaké fázi integrace (zralosti) se daný člověk už nachází. Někdo tak bude číst teprve o cestě, která jej čeká, pro jiného to může být něco, co už má dávno za sebou. Články také nepopisují karmu, integraci a trápení, které se týká direktních planet. Každá cesta je jedinečná a každý výklad horoskopu by měl být jedinečnou událostí u něhož se setkávají dva lidé. Sebelepší text nebo počítačový program nemůže toto umění nahradit.

Začneme Merkurem a po té si povíme o dalších retrográdních planetách.





Dialog mezi direktním a retrográdním Merkurem, který polarizuje jejich rozdílnou povahu


DM: Mě charakterizuje jasná mysl. (Ukazuje na čelní lalok). Zřím a vidím bez mlhy podstatu věcí. Pojímám vše bez problémů a všechno je hned vyřešené. Vidím, zřím a hotovo.

RM: Já jsem opak. Jsem nesebevědomej a nejistej. Vůbec nejsem jasnej, mám podlomený kolena. Vím, že na tebe nemám v týdle jasnosti. Ale zase vím, že když je něco jasné a má to v sobě řád, tak se tam spousta věcí nevejde a spadne pod stůl. A o tom ty zase nevíš. A o tom vím já. Spousta věcí ujde tvé pozornosti, jsou napůl nevědomé a tyhle "sračičky" dost zásadně ovlivňují realitu.

DM: To mě dost znvervózňuje. O tom nechci slyšet!

RM: Kdybys byl ředitel školy, tak já budu uklízečka, která moc dobře ví, kde děti nechávaj' šprcky. Což ty netušíš, protože pro tebe něco takového ani existovat nesmí. Pro tebe je všechno nablejskaný. Ale já vím, co se děje za scénou a vím, že ty vidíš jen kousek.

DM: Umím přesně říct, co chci. (Rozlobeně). Ale ty buď mlčíš, nebo říkáš divná slova, kterým nerozumím!

RM: Protože já tak dobře mluvit jako ty neumím. Já jsem jako ta uklízečka bez vzdělání a neumím ti to vysvětlit v tvojí řeči. Zato ty se z mého pohledu naparuješ a machruješ, jako kdybys měl pět titulů.

DM: Jo, jsme z jiného světa prostě.

RM: A proto já tu svou pravdu nemůžu obhájit, přestože jí vidím.

DM: To mě hrozně sere. Tak proč to neřekne jasně? (Říká si pro sebe).

RM: Já vím, že to stejně nejde. Já jsem pro tebe nevzdělaná "kráva" už dopředu.

DM: Nemáte tam někoho jinýho, než tuhle Eržiku? Já bych jí prostě...

Otázka z publika na RM: Máš pořád podlomená kolena?

RM: Už je to lepší. Mě on (DM) nevadí, jaký je, ve své podstatě, ale když je přesvědčen o té své jediné pravdě. Když už je moc nabubřelej, tak to nedělá dobrotu, mám dojem.

DM: Souhlasím. Přináší mi to informaci, že existuje i jiný svět, než který vidím a jasně posuzuju. Vím, že existuje něco, co se nedá intelektem a slovy zachytit. Existuje něco, o čem nevím, co je pro mě temný, zmatený, mlhavý, bažinný, ale...

Otázka z publika: Jak vy dva se spolu vůbec můžete bavit?!

RM: Nejde to! Tam bude vždycky problém. On je prostě jako bílá většina a já jsem jako Chánov. Já ho vidím, ale my se nemůžeme nikdy dohodnout. On si už z principu myslí, že jsem "kretén".

DM: Mě dochází, že tě musím pochopit jinýma částma. Teda né pochopit, to je blbost. Já tě akorát můžu cítit nebo vnímat nebo akceptovat.

RM: Je dobrej, že alespoň tuší, že jsem. Nyní dává prostor intuici, uznává, že přináším něco jiného.

DM: Já o tobě vím, jenom ti prostě nerozumím. Přiznávám ti právo na existenci.

RM: Tak aspoň tak. Děkuju. A možná, že jednou přijdeš zas ty a já ti vyvěštím z kávový sedliny.

Otázka z publika: Jak se cítíte v tom konfliktu mezi vámi?

RM: Jsme mimoběžní. Jsme jiní.

DM: Jsou to dva světy. Ale přijímám, že to máme jinak.

RM: Je to prostě tak. Jsme jako Most - a Chánov. A proto nemá smysl se snažit nás "integrovat". My budeme vždycky jiní. To nepůjde nikdy sladit. Jsme z jinýho těsta. Alespoň se můžeme respektovat ve své jinakosti. Mluvit spolu. Teď, když spolu mluvíme, tak je to lepší.

Prostor v konstelaci se opravdu uklidňuje.

DM: Mě to celé nutí přijmout jinakost, zakomponovat ji do svých závitů a nakonec se z toho cítím lépe.

RM: Já v sobě nesu chaos, neintegrovatelné věci, to, co je nelogický, hnusný, špinavý, lži...

DM: A já jsem čestný rytíř, co vždy mluví pravdu. A ty lžeš - ale já to už beru. Dochází u mě k posunu, já respektuju tvůj způsob komunikace. Zřím to, vidím to a nezlobím se na tebe. Protože ta podstata je někde hlouběji.

RM: Také v sobě nesu uvědomění si sexuálních obsahů a v tom jsi jalovej zase ty. Protože si myslíš, že lidi uvažujou jen tím mozkem nahoře, a ne tím v gatích, ale o tom zase já vim svý. Já jen neumím dobře mluvit. Nesu v sobě hluboké věci, ale slova jsou pro ně ne vždy adekvátní. Neumím to tak uhlazeně naprezentovat, jako tenhle "chytrák".

DM: Dochází mi, že se nesmím zajímat o tvoje slova. Musím se zajímat o tebe, jako takového.

RM: Jo. ...Protože já vidím celkový kontext. Když se pohybuji džunglí, tak vidím tisíc věcí v interakci. Ty tvoří kontext a z nich něco odpozoruješ.

Otázka z publika na RM: Chtěl by ses naučit mluvit tak, aby ti porozuměli?

RM: Ne, protože radši budu v souladu s přírodou a jak to v ní běží, než s tím, aby mi někdo porozuměl.

Otázka z publika: Dokážeš si představit, že najdeš protějšek, který bude mluvit stejně a porozumí ti?

RM: Není potřeba, protože my, v tom našem kmeni, si rozumíme srdcem a je nám spolu dobře - a nepotřebujeme mít až tak velké souznění "ve slovech". My si spolu zatančíme, popijeme a je nám dobře a nepotřebujeme se shodovat ve všech teoriích. To děláte vy. Potřebujete si tip ťop rozumět ve slovech.

Otázka z publika: A kdyby si chtěl najít způsob, jak vyjít s DM?

RM: On jednou pochopí, že mám tu moudrost a přijde za mnou do lesů a zpokorní se. A pochopí tu moudrost za slovy, která tam je.

DM: Já musím mlčet.

RM: Musí se mnou chodit džunglí a odpozorovat to, to jinak nejde. A tam je ta moudrost a on to zjistí.

Otázka z publika: Takže mu nepůjdeš naproti?

RM: Já na to nemám prostředky. Já ho nemám, jak přesvědčit. Takže on musí přijít za mnou. A pak se to naučí také - to, co vím já.

DM: Cítím tam pokoru. Cítím, že musím mlčet. Ale také cítím, že to, co říkáš zavání samolibostí a zacyklením se. To moje ti může nabídnout cestu vývoje a něčeho, co ty také nevidíš.

RM: To uznávám. Kdyby svět byl jen podle nás, tak by to nebylo dobrý. Uznávám tvou jasnost. Uznávám, že kdyby se svět řídil jen podle RM, je v tom nebezpečí a riziko a sami bychom to nezvládli. RM neumí organizovat svět a velké celky. To by v tom byla džungle.



Zdeněk Burian: ilustrace ke knize Mauglí


Klíčová slova

Direktní Merkur: vědecká objektivita, lineární myšlení a kontinuální asociace (extraverze), kauzalita, jasnost, přímost, světelnost, ukázněnost, přesné a jednoznačné verbální vyjadřování, dobrá schopnost abstrakce a lehký pohyb v pojmech, sebevědomí až domýšlivost vzhledem ke svému jedinému možnému pojetí světa, blízkost personě a kolektivnímu vědomí (duch doby), neokortex, organizovanost, hladký chod, "bílé rukavičky", vsazenost do souřadnic vnějšího světa, vytváření koncepcí a teorií, progres a vývoj, inteligence měřitelná IQ testy, moudrost a znalosti spojené se vzděláním a čtením. (V grafologii má analogii v členitosti a spojitosti písma.) Připomínám, že nejde o charakteristiku človeka, ale o postižení archetypu v kontrastu vůči retrograditě, který se tu více, tu méně a s různým zabarvením promítne do výsledné povahy člověka.
Četnost v populaci: 80%

Retrográdní Merkur: šamanská subjektivita, divergentní myšlení a diskontinuální hlubinné asociace (introverze), temnota, divokost, živočišnost, chaos a lehký pohyb v něm, kličkování (ala Švejkův či Stalkerův pohyb terénem), intuitivní a napodobující moudrost získaná "za běhu" a v něčí přítomnosti, snížená schopnost verbalizace, tolerance k víceznačnosti, blízkost nevědomému a stínovému, pudovému, kolektivnímu nevědomí, "špína za nehty", spojení s hlubšími a archaičtějšími vrstvami mysli a nervové soustavy, umění mlčet a naslouchat, alternativní způsoby komunikace (neverbální komunikace), nesebevědomí a nejistota nebo naopak jejich kompenzace, zacyklenost ve vlastní subjektivitě. (V grafologii má analogii v nečlenitosti a nespojitosti písma).
Četnost v populaci: 18,3%

Metafyzická interpretace: Člověk s retrográdním Merkurem se v této inkarnaci má jakoby "zastavit" a přehodnotit si myriády proudů ve své nevědomé mysli, aby z nich vylovil to esencielní a zvolil si své priority, které budou platné i pro další inkarnace. Proto je jeho Merkur (mysl, intelekt) svým způsobem "přistřižený" směrem ven, obrácený více do introverze a vnitřní hloubky. Člověk je tak nucen si nově utřídit a přeuspořádat ve vnitřním spin-chaosu nové priority, hodnoty, kvality, za něž se bude chtít v budoucnu postavit. Symbolický obraz: nabíjení revolveru nebo prosívání zlata na potoce. V tomto životě se člověk koncentruje, ladí, prosívá "zlato ve svém potoku" (mentální proudy za mnoho předchozích inkarnací zároveň). Možná byl v předchozích vtěleních příliš povrchní a nyní se musí zkoncentrovat, omezit svou pozornost více dovnitř. Jakoby vyšší inteligence člověku říkala: "Nyní máš čas si to fakt všechno promyslet. Co je pro tebe opravdu důležité? Na konci života mi to přijď říct a podle toho se bude odvíjet tvá další budoucnost." V dalších životech se pravděpodobně retrográdní pohyb Merkuru znovu napřimuje a rozbíhá se do direktního chodu. Běžec se po té, co krátce běžel sám lesem, vrací zpět do peletonu, opět se synchronizuje s kolektivním vědomím své doby.

Stacionární Merkur (S) na přechodu od direktní k retrográdní fázi (D => R): symbolizuje otevřenost a nepředpojatost úsudku. Zastavuje se, zklidňuje se. Postrádá ono "nadměrné sebevědomí" direktního Merkura, dívá se na svět bez předsudečně a inventivně. "Proč to nezkusit takto? Jakto že to ještě nikoho nenapadlo?" (Steve Jobs je příkladem takové osobnosti). V reinkarnačním cyklu představuje tento život "nový nezatížený start", "zelenou louku".

Stacionární Merkur na opačném přechodu (R => D) se ocitá naopak v mimořádném mentálním chaosu, kdy je potřeba k přenastavení si nových priorit již urgentní. Ve smyslu: dokud si nezvolíš nový rámec, cíl, vědomý záměr, směr, můžeš cítit, že se pohybuješ v jakémsi mentálním víru ("spin" pohyb). Budeš se pohybovat ode zdi ke zdi, nebude ti to fungovat. V tomto životě si člověk trénuje vědomé zaměření. Četnost stacionárního Merkuru v populaci: 1,7%.

Příklady stacionárního Merkuru: Charles Baudelaire, Honoré de Balzac, Osho, James Hillman, George Lucas.

Interpretace retrográdního Merkuru pro muže: Merkurova "přistřižená křídla" mají pro některé muže paradoxně ten efekt, že často více rozvíjí svůj "meč", primární (fyzickou, akceschopnou) mužskou energii (protože tam ono omezení nebo znejistění nepociťuje).

Interpretace retrográdního Merkuru pro ženy: větší tvrdohlavost, paličatost ve smyslu "a just ne!", (stojím si vždy na svém, i když přesně nevím, na čem)

Živly: Retrográdní Merkur ve vodních znameních zesílí svou nejistotu, citlivost a křehkost, více se "rozechvěje". V zemských znameních se zesílí jeho pevnost, neústupnost, nepohnutelnost. V ohnivých znameních se zesílí jeho "stojím si na svém" a menší ochota se domluvit s druhou stranou. Ve vzduchu se jeho retrogradita zmírní (uchová si vysokou míru pružnosti jako při direktním chodu).

Osobnosti narozené s retrográdním Merkurem: Erich Fromm, Václav Havel, Fráňa Šrámek, Jan Skácel, Karel Svoboda, Leonard Bernstein, Antonio Vivaldi, Carl Orff; Salvador Dalí, Tim Burton, J.R.R. Tolkien, Vladimir Nabokov, Rudyard Kipling, Alexander Dumas, Miguel de Cervantes, Dante Alighieri, D. H. Lawrence, Mircea Eliade, Henrik Ibsen, John Steinback, Karel May; Eckhart Tolle, Egon Bondy, Václav Bělohradský, Marcel Duchamp, Andrej Tarkovskij, Věra Chytilová, František Kupka; Silvio Berlusconi, Henry Kissinger. Vyhledávání dále možné na astro-seek.com).

Hypotéza: vyšší výskyt spisovatelů a básníků.

Archetypální film a literatura: Mauglí, Stalker, Tanec s Vlky, Avatar, Apocalypse now, Aguirre - hněv boží, Poselství ze srdce světa: varování staršího bratra (kmen Kogi v Kolumbii)


„Everybody knows that Aristotelian two-value logic is fucked.“ (P. K. Dick, Valis)




A. Tarkovskij: Stalker


Žádné komentáře: