Zachariel (Jupiter)
- ve vývojové psychologii souvisí se zralým věkem života (49-56 let), kdy by měl člověk dospět k rozvaze a nadhledu prostého jednostranností; člověk má bohaté zkušenosti a je schopen uplatňovat svůj společenský vliv a sdílet ze své exponované pozice svoji moudrost
- astrologická symbolika: signuje privilegované vládce, politiky a lidi vysoko postavené, dává bohatství, úspěch, benevolenci, velkorysost, čestnost, spravedlnost, vnitřní a vnější pravdivost, principielní filozofické a etické uvažování, myšlení, které není účelové jako u Merkura, ale směřuje do hloubky (Merkur žvatlá a kombinuje, kdežto Jupiter loví pravdu ze světa mlčení)
- ezoterický význam: otec éteru, pán nebeské klenby a světových idejí, společenskotvorná síla, náboženská i státnická
- přírodní prvky: cín - vnáší do všech živých systémů formotvorné síly myšlenkové i hmotné, vztahuje se k mozkové činnosti
- barva: zlatá a zelená; purpur
- přírodní symbolika: javor
- lidské tělo: hlava - přední mozek; "vznešené jupiterské čelo"; končetiny a čelisti (jakožto končetiny hlavy) / brada (vůle prosazující se na hmotné úrovni)
- analogická božstva: Perun, Zeus, Thor - Donar (Germáni), Amon (silně propojen s bohem Slunce - Ra); Sofie jako ženský atribut, Piru (Inkové), Adad (Aramejci), Tešub (Chetité), Marduk (Babylón), Indra (Indie), Neit (analogie Athény)
- časová periodizace:
- 2017 - 1663 př.n.l., 463 - 817
- menší cykly: 605 - 531 (Pythágorovy časy)
- civilizace, národy a kulturní epochy inspirované Zacharielem:
- Mínos, Manu, Mání, "mind, mysl" = syn Jupiterův
- expanze Indoevropanů z původní pravlasti v Asii do celého světa (na jehož počátku byl údajný Manu, jenž lidi naučil svobodnému myšlení a nezávislosti na službě bohům)
- zrod Evropy (Evropa je bystostně Jupiterská, stejně jako Mars je nejvíc vázán na střední Asii, kde žijí Mongolové)
- Babylón (1894 - 1595 Babylón inspirován Zacharielem - Mardukem) a Novobabylónská říše se opět vynořuje (605-539) v menším zacharielském cyklu
- stavba labyrintů jako metafora pro mozkové procesy
- Mínojská Kréta (sekera Labris jako Jupiterův atribut, jiná podoba Perunova kladiva)
- vzestup Théb (Amonovi kněží)
- Sajská renesance v Egyptě za 26. dynastie
- Starověké Řecko (capital: Athény)
- Mayové (zenit 300-900)
- Byzanc
- dvůr Karla Velikého, král Artuš
- Renesance (capital: Florencie)
- věda:
- filozofie jako taková charakteristická pro řecké Athény
- matematika (Sumer; Pythágorás; Indové, Arabové a Mayové činí zásadní matematické objevy v zacharielských letech 406-817; pak ještě Arabové v 10. st.)
- astronomie
- geometrie
- kartografie a geografie
- objevy:
- domestikace koně (souvisí s expanzí Indoevropanů)
- šachy jako královská hra
- Evropská integrace (jak po r.1989, tak pokusy o ní nejrůznějšími státníky v minulosti)
- humanistické písmo s oblými tvary (antikva) vytlačuje tvary gotické
|
Palma Nuova, 1593 |
- architektura:
- karolínská, otonská a byzantská - používá podvojnost mající analogii v javorové nažce (symetrická dvojnost)
- osmiboké centralizované stavby a další mnohostěny
- čtvercové ornamenty (renesance), šachovnicovité uspořádání měst, ulic apod.
- převaha centralizované horizontály oproti gotické vertikále, zdůraznění šířky oproti výšce
- jupiterské stavby jsou analogií květu nebo plodu rostliny, který expanduje do šířky okolo centralizovaného prostoru (zatímco gotické stavby mají analogii v expanzi stonku do výšky)
- oproti jednoznačné dynamické vertikále gotiky působí renesanční stavby dojmem soběstačnosti, spočívají sami v sobě; člověk je sám sobě středem (antropocentrismus oproti teocentrismu); posvátné není nahoře, ale v nás, a do stran se rozbíhá myriáda možností; renesance je kosmpolitní, všestranná; sakrální a profánní splývá; pravda je vztahována k její využitelnosti v širém světě (v horizontále)
- renesanční móda:
- široké pokrývky hlavy nebo dvourohý henin (javor. nažka), barety;
- pravoúhlý výstřih oproti "véčku";
- vodorovné pruhy (horizontála)
- široké, papučovité boty
- celková silueta působí pozemsky stabilizovaně a rozšafně ("vládnu zemi na níž stojím")
Žádné komentáře:
Okomentovat