Tvary horoskopu jako skicy celoživotní dynamiky

V tomto textu popisuji kvalitativní charakteristiku celkových tvarů horoskopu (vědro, miska, ranec atd.). Jde vlastně o určitý gestalt, něco, co v horoskopu vidíme na první pohled jako základní strukturu rozmístění prvků na kružnici horoskopu. Můžeme předpokládat, že každá struktura "pracuje" svým vlastním způsobem: má určitá pnutí, dynamiku, distribuci energie, asi jako různé tvary stromů jinak odolávají náporům počasí. (Vhled vznikl na základě konstelace na toto téma s mými žáky v astrologické skupině.) Prozatím se budeme zabývat jen "čistými tvary", které se samozřejmě v praxi vyskytují jen někdy. Část horoskopů takto čisté tvary neobsahuje a tam je potřeba postupovat s citem pro individuální konfiguraci. Pohybujeme se v rovině velkého zjednodušení, ale text je napsán tak, aby si jakoby duše "připomněla" své základní nastavení a byla s ním zadobře. (Asi jako si buk vzpomene, že je dobré hnát do výšky, zatímco osika si vzpomene, že je dobré listy třepotat, aby se obě strany listu dotýkaly slunečních paprsků, protože to umožňuje dvojnásobně efektivní fotosyntézu.)


Příklad tvaru "Miska"
Obrázek převzat z www.najdise.cz



1. Vědro (Loďka)

Horoskop: planety se nacházejí v jedné polovině kruhu (do 180st), avšak jedna, představující držadlo vědra, stojí naproti v druhé polovině.

Rozpoložení: pocit lability, nejistoty, chvění, připomínající rozkolísanou loďku. Celoživotní hledání. Planeta představující držadlo vědra přináší naopak stabilitu, ukotvení, jako pomyslný stožár loďky. Pocit dobrodružství, vzrušení před cestou, objevování. Pro duši, která si v tomto životě chce život uchopit jako objevitelskou jízdu. Tato konfigurace umožňuje nositeli cítit celoživotní vzrušení a chvění. Jeho loďka je pořád v pohybu.

Téma: hledá se stabilita mezi dvěma extrémy: přílišná rozkolísanost (labilita) versus přílišná rigidita (jistota). Naučit se plout odvážně. Skrze planetu na stěžni (na držadle) dosáhnout ukotvení a stability, ale zase v tom nezakotvit přespříliš.

Mládí: labilní, dospělost (optimálně) stabilní (dochází k nalezení stožáru – představované vzdálenou planetou, jež je zdrojem síly), ve stáří pozor na rigiditu (příliš se zabydlet v protilehlé planetě a přestat dal cokoli hledat nebo jí být příliš zmítán).

Tyl duše: Byla-li někdo v minulosti příliš striktní, rigidní, "dá" si pro život tuto konfiguraci, aby se více ponořil do života a víc vše naplno prožíval. Aby znovu okusil šplouchání příboje.

Pozn. Při vědru s dvěma držadly se jeden stěžeň počítá jako dominantní, druhy jako sekundární. Planety tvořící vědro se chovají jako komplexní (amébovitý) útvar, kde žádná z planet nedominuje.

Muži tuto dobrodružnou a nejistou konfiguraci zvládají o něco lépe.

Planeta představující stěžeň (držadlo): Slunce, Saturn, Mars a Pluto stabilizuji, kotví. Jupiter expanduje. (Takové jangové stěžně horoskop krásně a pevně drží).  Luna, Venuše, Neptun, Merkur neposkytují dostatečnou stabilitu. Stěžeň je nestabilní a to poznamená celou konfiguraci značnou pohyblivostí (unášení větrem / vnějšími impulzy / emocionalitou a duševními vzdutími). Planeta na stěžni samozřejmě uvádí neustále celou loď do pohybu (nebo ji kotví) způsobem odpovídajícím její energii. Lunární vědro najdeme u člověka řízeného svou dynamickou animou strhujícího jej do dramaticko-romantických zápasů na způsob Šeherezády a pohádek tisíce a jedné noci ("pohadkový koráb") Saturnské vědro u člověka disciplíny, kontroly a plánování, který bude nejspíše kotvit v bezpečném přístavu nějaké instituce ("kolesový parník"). Martické a sluneční vědro dodá osobnosti enormní vitalitu, elán a energičnost ("formule 1"). Uranské vědro originální inventivnost a nepředvídatelnost, náhlé životní zvraty. Jupiterské vědro neustálá potřeba překonávat dosavadní obzory, neklid pohánějící k expanzi. Plutonské vědro znamená velkou životní výzvu (obtížná konfigurace).

Příklad: Bill Gates, Zdeněk Neubauer, Karel Kryl (3x lunární vědro), D. I. Mendělejev, Siegfried Wagner, James Hillman, Olbram Zoubek, Marilyn Monroe a Clint Eastwood (6x saturnské vědro), Sigmund Freud, Zdeněk Burian, Karel Gott (3x martické vědro), Vlasta Burian (uranské vědro), Frida Kahlo (marto-uranské vědro), Mark Twain, Zdeněk Svěrák (2x jupiterské vědro), Jaroslav Hašek, Jack London (2x lunárně-uranské vědro), Waltari (saturnsko-uranské vědro: střídání epizod bohémských a konsolidujicích), Alexander Dumas st. (plutonské vědro)


2. Miska

Horoskop: všechny planety se nacházejí v jedné
polovině (do 180st).

Rozpoložení: pocit síly, stability, robustnosti, ukotvenosti, průraznosti („buldozer, nosorožec“).

Téma: hledá se zdroj síly, který by vytvořil nový průsečík pro všechny prvky v horoskopu a který se nachází v 3D prostoru mimo rovinu 2D horoskopu – jakési nové centrum Self. To je tématem celoživotní práce. Planety uskupené v misce můžeme vnímat jako pomyslné pohoří, obsahující nevytěžená ložiska energie. Se zráním osobnosti (polovina života) počínají tato ohniska energie („doly“) generovat své poklady.

Typ duše: z jiného pohledu můžeme říci, že se jedná o člověka, který již v minulosti cosi nabyl (nahromadil), a nyní by měl svůj masív (komplexů) navrtat a začít ho sdílet jako když se rozpouští ledovec. S rozdáváním sebe sama se mu začne ulevovat. Pokud člověk příliš ustrnul, vybudoval příliš mnoho struktury, má to nyní rozbít, omladit se, vytěžit dříve nahromaděné. Tím z hlediska širší perspektivy mnoha životů dochází k vyrovnání. Člověk je také nositelem mnoha protichůdných energií a může propojovat různé lidi a skupiny s odlišnými zkušenostmi. Člověk se rodí s pocity životní tíže. Jeho celoživotní práci je tuto tíži rozpouštět.

Mládí: okolo některých planet/archetypů se v mnohdy obtížnějším dětství a mládí začnou namotávat komplexy (problémy, jádra životní zkušenosti), které později (při dobré integraci) v dospělosti počnou vydávat své plody. Ve stáří může být člověk nakonec obrovským zdrojem různých energetických kvalit (darů), které slouží celému společenství (navrtané doly překonávají produkcí soukromý užitek pro nositele horoskopu). Z jedince Misky může vyrůst velký strom, který obdarovává mnohé, pokud se mu podaří své dětské a mladické starosti dobře zaintegrovat, pokud se mu podaří se hodně otevřít a roztát, pustit mízu.

Vztahy: v určité rovině se člověk podvědomě věnuje své celoživotní práci a vztahy jdou trochu stranou, resp. musí se tomu přizpůsobit. (Nejde o vědomé přání člověka s miskou, ale jeho osud se tak bude vyvíjet; jeho mise je prostě na prvním místě). Pokud má partner Misky planety v jeho neobsazené polovině, přináší mu do života lehkost (je z jiného těsta, což je osvěžující, i když se trochu míjejí). Pokud má partner Misky planety převážně v jeho obsazené polovině, nositel misky to vnímá jako nepříjemnou zátěž, která tím přibyla k jeho už dost tak náročné práci na vlastních komplexech, a proto takový vztah nebude fungovat, bude příliš těžký.

Pozn. neobsazená polovina horoskopu a její témata plynou nezatíženě a svobodně (bez komplexových struktur). Nejedná se o slepou skvrnu, ale o volný, prodyšný terén.

Příklad: Margaret Thacher (+neaspektovaný Uran protilehle), Martin Luther, J. K. Tyl, S. Dalí, Paracelsus (+ protilehlý Cheirón), Jan Kefer, Jan Patočka, František Gelner, Bohumil Hrabal, Emil Zola, Michail Bulgakov, Niels Bohr, Adolf Eichman, Louis Pasteur, P. T. de Chardin, Vincent van Gogh, Paul Cezanne, August Renoir, Mike Oldfield, Freddie Mercury, Peter Jackson


3. Ranec (Dráp)

Horoskop: všechny planety se nacházejí v jedné
třetině kruhu (do 120st).

Rozpoložení: jasné zacílení, tah na branku, drive, DRÁP dávného ještěra, který si bere, co potřebuje.

Typ duše: ta, jež je jinak ve své hlubině přespříliš komplexní, a proto se rozhodla, že v tomto životě dosáhne několika zcela jasných úkolů, aniž by se rozptylovala postranními cestičkami. „Mám dát to a to a to, zcela konkrétně a jasně a zbylé linie v tomto životě nerozvíjet.“

Mládí: v pubertě se může rozhodnout o tom, zdá se dráp (asertivita, zacílenost) dostane do hry, anebo bude potlačen („mě o nic nejde, nechám vše plynout“). Puberta má velký dopad na to, jestli se dravec vyklube nebo zůstane v pasivním vajíčku. Jde o to, že jedinec by to měl risknout a vsadit na nějakou životní kartu, namísto aby seděl na místě a zaobíral se svými komplexy. Protože po dosažení nějaké mety se jeho self posílí, a komplexy lze mnohdy integrovat i za běhu.

Téma: jednobodovost, zacílenost. Pokud se dospělost nese ve znamení dosažení nějakého konkrétního cíle, při jeho dosažení dochází k pocitu uspokojení a nárůstu sebevědomí, o než se duše může nadále opírat. "Jsem king", říká si, cítí v době pevnost. Zažívá kvalitní dospělý pocit: má se v sobě o co opřít. Postavil si nové patro ve svém domě. (Pak si může vytýčit cíl další, těší se na další metu; je dobré nerozptylovat se více cíly naráz). Pokud na zacílení (pravděpodobně vlivem nezpracovaných komplexů) rezignuje, zůstává psychika v neuspokojené tenzi, která jaksi koluje organismem jako nevybitý stress. (Jako když nastartovaný tyrannosaurus rex nikam neběží a pasivně čeká na Godota, ale jeho organismu to těžko vysvětlovat, když jeho přirozeností je běžet za kořistí). Tento pocit nedokončení, nedoběhnutí do cíle, vytváří tenzi, o níž se bude člověk nejspíš snažit uniknout (alkohol, závislé vztahy).

Psychosomatika: koncentrace do hlavy, odkud se vše řídí.

Vztahy: člověk si do každého vztahu jde, nebo měl jít, aby prožil něco konkrétního a to si odnesl. („To a to jsem se naučil a jdu dál.“) Není na tom nic chybného. Pro tento typ duše je to efektivní způsob růstu. Může se to dít vědomě i nevědomě, ale tak jako tak je to pro "dráp" typické. To je funkcionalita jeho gestaltu.

Motto: "Vím, za čím jsi jdu."

Příklad: Amy Winehouse, Silvester Stallone, Jiří Grossmann, Andrej Babiš (mírně překračující 120st = mezitvar s miskou), R. Thakúr, E. Husserl, D. H. Lawrence


4. Rozptyl (Sedmikráska)

Horoskop: všechny planety jsou rozmístěny po
obvodu celého kruhu (mohou se vyskytovat větší mezery); v ideálním případě nedochází ke konjunkcim a stelliim (to už není čistý rozptyl, tam se pak už kumuluje nová dynamika).

Rozpoložení: přirozenost, nenucenost, „o nic nejde“, zenovost; „sedmikráska“, která prostě jen je.

Téma: rozptyl se ostatním konfiguracím dost vymyká. Zde o žádné velké téma nejde. Člověk prostě je, to co je, a sebe sama sdílí se světem. Dělá, co ho těší a tím mnohdy těší i někoho jiného.

Typ duše: dalo by se s nadsázkou říci, že duše je zde nyní na prázdninách (bez velkých tlaků na to, či ono). (V praxi to bude samozřejmě vždycky složitější). Všestrannost, nezacílenost ke konkrétnímu dílčímu úkolu. Vnímání celku, plynutí, přirozenosti, taa. Zdá se, že s touto rovinou bytí souvisí I-Ťing (64 trigramů korespondujících se základními změnami stavů v kosmu).

Příklad. Někdo rád tančí, někdo rád hraje na kytaru. Každý den se na to těší. Nic víc.

Pozn. Ať už na vás tato skica sedí nebo nesedí, jde o to, že jiné typy zvenčí vyhodnocují tento typ podle sebe, a tudíž nerozumí vaší „tao-sedmikráskovosti“. Budou ji připisovat své vlastní dynamiky (projekce).

Paradox. Je to, co je, a nic za tím není. Kdežto my za tím pořád něco hledáme.

Příklad: Antonín Dvořák, J. M. Jarre, C. G. Jung, Leonardo Da Vinci (předešlí ale už s konjunkcemi - nejde o ryzí tvar), Květoslav Minařík, Karel Schwarzenberg, Steve Jobs, Michel Foucault, Isaac Asimov


5. Houpačka (Kolibřík)

Horoskop: planety jsou rozmístěny do dvou
protilehlých uskupení, které mezi sebou svírají 60-90 stupňů volného prostoru z obou stran.

Rozpoložení: jemné chvění obou polovin horoskopu, asi jako když kolibřík mihotá křídly. Jemnost, lehkost, multikomplexita. Vidím to tak i tak, vidím obě strany mince, a nejen obě. (Vždyť  krystal má  tisíce plošek.) Stereoskopické jemné vnímání mnoha pro i proti zároveň. Představte si obě poloviny horoskopu jako křídla s mnoha světelnými vlákny. Skrz tato vlákna je vyhodnocováno jakékoli dění v jakémkoli okamžiku. (Proto je mnohdy těžké se definitivně pro něco rozhodnout nebo udělat jasný radikální praktický krok - rozhoupat se pro něco).

Typ duše: idealistická duše se prochází naučit operovat ve hmotě a na Zemi (pro ni mnohdy nezvyklé a omezující podmínky tvorby). „Nahoře“ snést „dolů“.

Mládí: člověk si libuje ve svém horním jemném světě (duch, ideály, abstrakce); v dospělosti si osvojuje omezení a hmotu (naráží, testuje, experimentuje), měla by si však v dospělosti uchovat spojení s ideály i nadále; a ve stáří může být naopak ztělesněním plné spirály, která proudí shůry dolů a perfektně ovládla působení v hmotném světě. Je silná nahoře, uprostřed i dole. Spirála si během celého života postupně dosedá a zpevňuje se, jako když se šroub zavrtává do desky stolu (v ideálním případě).

Téma: naučit se propojovat obě křídla, obě hemisféry, lineární myšlení i fantazii. Neztrácet se ve své multikomplexitě (schopnost vidět situaci z mnoha úhlů pohledu naráz, což však snižuje akceschopnost). (Tato struktura je vlastně protikladná vůči „drápu“, který omezuje komplexitu za účelem dynamické akceschopnosti.) Najít ve své citlivosti svůj unikátní rytmus, balanc a způsob působení ve světě. Nápovědou mu může být, že srdce je centrem, které nás propojuje, jak s vyšším já, tak s fyzickým tělem, jak s myšlením, tak s cítěním, takže může sloužit jako potenciální souběžník všeho vyhodnocování, o nějž se je možné opřít.

Vztahy: všestranné a pružné. Univerzální kompatabilita. Svým multijádrovým CPU vyhodnocuje kolibřík potenciál každého člověka a uvědomuje si možnou kompatibilitu s mnoha jedinci zároveň. Na základě toho si pak zvolí, co v daném čase a místě nejvíce potřebuje.

Motto: snažím se v každé vteřině pochopit vlákno, z něhož je vše utkáno

Příklad: Nostradamus, Dante Alighieri, Michelangelo Buonarroti, Baruch Spinoza, Noam Chomsky, Umberto Eco, Jan Mukařovský, Antoine du Saint-Exupéry, Jackson Pollock, Leonard Cohen, Miroslav Zikmund


6. Lokomotiva

Horoskop: planety jsou rozmístěny do 240st výseče
kruhu. 120st výseče zůstává neobsazeno.

Rozpoložení: vědomí překonání navzájem se vylučujících protikladů – „je to tak, ale i přesně naopak a to obojí pozoruji“; vysoká integrovanost vědomí a nevědomí; uvolňující pocit transcendence nad všemi protikladnými obsahy, které je možné libovolně propojovat. (Pro tento typ nemá naše psychologie dosud pojmenování).

Typ duše: duše velmi moudrá a integrovaná, která je zde buď na konci své pouti nebo na jakémsi výletě mimo běžný kauzální řetězec; také to může být duše „dětská“, nepopsaná, jež je tu prvně, jakoby na exkurzi. (Jeden můj kamarád mi líčil následující vizi: „viděl jsem hrající si dítě, sedělo v poušti u jezera a hrálo si s klacíkem. Pak uběhlo spoustu životů, válek, lásek, smrtí, dramat, příběhů, jakoby se převalil celý vesmír. A pak jsem zas viděl to hrající si dítě. Stále jakoby nevědělo nic, ale jeho nic už bylo jiné, než toho na počátku.“)

Téma: svůj život naplňuje „odzadu“, od konce k začátku. Jako dítě je už stařec a jako stařec dítě. Má tah na branku jako "dráp", ale nedělá to jangově, ale jinově, s klidem, nadhledem, ponořením se. Pracuje multitaskingově, zajímá jej mnoho věcí naráz.

Tento typ konfigurace stojí zcela stranou všech ostatních (které tvoří jakýsi navazující řetězec; tento už je „za“ nebo „bokem“).

Vztahy: vztahy mohou být naopak dramatické, neboť do vztahu se člověk vrhá po hlavě, aby aktivoval nějaký svůj komplex (planetu). Ta v tu chvíli nemusí vidět „nalevo, napravo“. Člověk tak ve vztazích může jednat zcela neintegrovaně, aby prohloubil nějaký svůj archetyp (Mars, Slunce). Vztahy totiž nepotřebuje k dosažení větší komplexity, tu již nese v sobě ve své samotě. Vztah může pro něho být jízda na sjezdovce, na níž nikdy nejel a nyní se do ní plně ponořil. Nová zkušenost se nabaluje jako sněhová koule kolem archetypu/planety.

Pozn. neobsazená část horoskopu obsahuje výzvu, kterou duše přišla prozkoumat – ono neznámé, tajemné, fascinující. Za tím je (duše/lokomotiva) tažena.

Příklad: J. W. Goethe, Kurt Cobain, Josef Stalin, Božena Němcová, Sabina Spielrein, Edit Piaf, Albrecht z Valdštejna, Napoleon Bonaparte, Ivan Bartoš, Andy Warhol, Paul Gaugin, Jan Werich, Karel Čapek, H. P. Blavatská, Albert Einstein, Laco Déczi

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Dobré. Ale určitě by bylo dobré uvsét, že jste graf horoskopu převzal z webu www.najdise.cz, kde je právě program na barevné vyznačení grafu. Ostatně tam byly poznatky o tvarech horoskopu prvně česky uvedeny. Pěkně je rozvádíte, to jo. Ještě ke grafu - je to snadno rozpoznatelný graf ze stránek najdise, neboť autor programu Petr Soural má specifické nastavení barev pro znamení zvěrokruhu. L. Adamová