MBTI a slavné seriály

Není nad příklady! Většina seriálů je vystavěna tak, že jejich postavy mohou sloužit jako ukázkové modely MBTI typů. Porovnejte stejné typy napříč všemi seriály a budete mít jasnější představu. Pokud je pro vás typologie MBTI prozatím prázdným pojmem, můžete se zorientovat zde (a pak se sem zase vrátit).

Sex ve městě

Charlotte (ISFJ - romantická pečovatelka s velkým srdcem), Carrie (ENFP - hvězda, novinářka), 
Miranda (ISTJ - konzervativní, analyzující strážce), Samantha (ESTP - akční dobyvatelka, tygřice).

První dvě: ženské, křehké, citové typy (F), druhé dvě: více mužské, racionálnější typy (T), které hůře vyjadřují své intimní pocity a zranitelnost. Jediná Carrie disponuje iNtuicí, díky níž pozoruje všechno dění z určitého odstupu, a s nadhledem glosuje dění vystresovaných třicátnic, které se orientují striktně podle pragmatické S funkce (vnímání) a postrádají tak moudřejší, globálnější životní náhled - ztrácejí se v detailech každodenního shonu. Carrie je tedy spojuje, i když si zase sama vůči nim připadá nejistá - díky svým snům a ideálům (N) se cítí být ve srovnání s nimi trochu mimo (jako mimozemšťan) - a potřebuje zase jejich realističtější radu a podporu. Carrie je transcenduje, oni ji ukotvují. Všechny čtyři typy jsou natolik odlišné, že poskytují scénáristům nepřeberné možnosti interakcí - a muži - kromě pana "Božského" (N-ideál) jsou zde nahraditelní. Holky si vystačí. 

Seriál je perfektně vyvážený: 2xE, 2xI, 2xP, 2xJ, 2xF, 2xT. Nekonečné kombinace s pouhými 4 postavami.


Přátelé

Zleva: Phoebe (eNFP - hippie hvězda z Ezo TV, má něco z INFP), Chandler (INTP - i když není tak introvertní - mistr trefných sarkasmů), Rachel (ESFj/p - zatím nevyhraněná, dost se hledá), Ross (ISTJ - ale ovládán infantilním nevědomým cítěním), Monica (ESFJ - ukázková), Joey (ESFP - ukázkový bavič).


Všichni jsou si v podstatě podobní - převládá ES orientace (zážitkoví extraverti), do toho břinká mimozemšťanka Phoebe a glosátor (a la Dr. House) Chandler, který se svým viděním a intelektem více vymyká. Monica a Ross nejsou tak diferencovaní, hledají se. Pohodový, nenáročný seriál, který nás má utvrdit v tom, že žádné problémy vlastně neexistují a nikdy nedospět je v pořádku. Joey a Chandler by byli ideální "partneři" (opačné funkce, ale společné P), Monica jim jejich vztah vlastně kazí jako "přísná matka" (J!). Ross (šťouravě analytický, ale infantilně roztomilý ISTJ) je trochu mimo skupinu, nemá se s kým paktovat a z celé skupiny mu je založením nejblíž Rachel (SJ), proto to s ní zkusí, ale oba jsou v podstatě nezralí. MBTI půdorys seriálu není příliš pestrý a jen díky většímu počtu postav se seriál udrží delší dobu, i když časem zcela pochopitelně ztrácí šťávu - možné interakční zápletky se vyčerpají. 

V podstatě je to o tom, že tu stojí většina versus někdo, kdo se snaží do ní zapadnout a být přijat (vytáhne si peška a chodí okolo - buší na dveře, aby ho pustili dovnitř). - Hlavním motivem je tu: not to be excluded from friends - jak nebýt vyloučen a vrátit se zas zpátky na palubu. Skupina drží díky strachu, že bychom vlastně nevěděli, co si počít, kdybychom jí opustili (i za cenu toho, že se raději přestaneme vyvíjet v jiných interakcích se světem "venku") - a tak se zase vracíme mezi ty své staré známé "přátele". (Ty uvozovky jsou zde na místě - zkrátka se je jen bojíme nechat jít).


Červený Trpaslík

Rimmer (ISTJ - konzervativní, hnidopišský strážce pořádku), Kryton (ISFJ - sentimentální matka Terezoidka s komplexem mučedníka), Kočanská (ESt/fJ), Lister (ESFP - entuziastický bavič, co si rád dělá všechno po svém), Kocour (ES - uncommon type - nezařaditelný - nonhuman being), Holly (INTP - v mužské podobě, INFP v ženské podobě).

První série seriálu jsou postavené na třeskuté interakci ISTJ a ESFP, především jejich J (hnidopišské) a P (bordelářské) složky, zde vyhnané do naprostých extrémů. Do této neutuchající štvanice glossuje povznesený palubní počítač Holly (INTP - stejný typ jako detektiv Colombo, ale s odmocninou jeho IQ, polovinou jeho charismatu a trojnásobkem jeho ješitnosti). Vzniká tak interakční prostředí, které se nedá nazvat jinak než jako absurdní. S příchodem afektovaného androida s mateřským komplexem (ISFJ) a narcistního autistického infantila (Kocour), který není schopen vnímat nic jiného než sám sebe, se toto prostředí jen umocňuje na druhou a na třetí, zdůrazňujíc tak absurditu, prázdno a naprostou nahodilost setkání takto nesourodých bytostí, neschopných vnímat jeden druhého. Bohužel v celém kosmu nikdo jiný není! 

Postava Kočanské dává smysl jakožto Listerova nedosažitelná masturbační utopie, ale když se obejví na scéně, v podstatě jen dubluje Rimmerovu roli pedantického strážce (STJ) a je tedy nadbytečná. Když ze seriálu Rimmer na chvíli zmizí, interakční napětí ale dramaticky klesá směrem k nudě - erotické dusno a žárlivé scény mezi zženštělým androidem a "skutečnou ženou" to nezachrání. Rimmerova neurotická struktura je totiž zdrojem nejbrilantnějšího humoru na lodi (a tedy potažmo v celém kosmu) a je takřka nevyčerpatelná. Je to souboj perfekcionistické neurotické patologie (Rimmer) s esencí nedokonalého lidství bez jakékoli sociální persony (Lister), za absurdní asistence klaksonů několika dalších deviantních stvoření míhajících se útrobami těžařské kosmické lodi. Dokud Lister dýchá, přežívá poslední semínko naděje na záchranu lidstva. (Ale není kam ho zasít!)


Futurama

Dr. Zoidberg (INFJ - cituplný zoufalec, kterého nikdo nechce, navíc mimozemšťan), Dr. Farnsworth (ENTP - šílený vizionář bez skrupulí), Bender (ESTP - muž činu, taktéž bez skrupulí), Amy (ISFP - něco jako studentka umění, ale bohužel bez talentu), Hermes (ISTJ - workoholický hnidopich), Leela (ESFJ - alterego Kočanské), Fry (ENFP  - entuziasta), Kif (INFJ - mimozemšťan).


Zdá se, že si Matt Groening, tvůrce Simpsonů, chtěl odpočinout ode všech klišé (a příliš reálného - viz níže). Máme tu hned tři nepravděpodobné, vzácně se vyskytující idealisty (2 x INFJ, 1x ENFP), šíleného profesora (ENTP), umělkyni, která nikdy nic neslyšela o umění (ISFP) a jediní, vcelku normální jedinci jsou Leela (ESFJ), ale ta má bohužel komplex z toho, že má jen jedno oko, a proto si myslí, že jí druzí lidé zatracují. - A konečně samozřejmě Bender (ESTP) - schopný chlapík s jiskrou v oku a vychlastanými hlasivkami - ale k dokonalosti mu schází jen to, že je z titanu - tzn. že je robot. Čili máme tu skupinu naprostých outsiderů, kteří se nemohou nikam zařadit, takže na sebe jaksi podivuhodně zbyli. (Hermes - skalní ESTJ z Jamajky - kde byl nejspíš také outsiderem - zajišťuje jen byrokratickou podporu celému šílenému podniku Planet Express). 

Celý seriál je odlehčený tím, že u postav převažuje P vyladění (pod taktovkou senilního ENTP) - volnomyšlenkářské, chaotické, nekonformní. Kdykoli se může stát cokoliv, nevznikají ostré třenice, maximálně se něco podělá - a když, tak je to vlastně jedno. Máte-li pocit, že nikam zde na Zemi nepatříte, mezi figurkami z Futuramy vám bude blaze a lehce. Víte, že nejste sami. Dovolali jste se (jako E.T.) domů.


Simpsonovi

Barney (ISFP - kdysi citlivý umělec, jehož koníčkem je nyní chlastání), Lisa (INTJ - kreativní perfekcionistický vědec), Montgomery Burns (ENTJ - maršál, žralok, kterému nevadí pohled na krev a pláč kojenců), Flenders (ENFJ - učitel, předávač tradičních hodnot), Sminders (ISFJ - loajální a milující jako kolega z Červeného trpaslíka Kryton), Homer (ESFP - bavič plný života stejně jako kolegové Lister a Joey), ředitel Skinner (ISTJ - setrvale neurotizován a terorizován matkou jako kolega Rimmer), záškolák Nelson (ESTP - stejného ražení jako Bender a Bart), Carl (ISTP), Lenny (ISTP - technici), Bart (ESTP), Šáša Krusty (ENTP - zahořklý, zaprodaný vizionář, smutný klaun), Patty a Selma (odstrašující polochlapské ISTJ), Millhouse (INFP - jako Kif a Fry), prodavač komiksů (INFJ - navenek napruzený, ale v hloubi duše snící o spřízněné duši, jíž dosud nepotkal - podobně jako klepetáč Zoidberg z Futuramy), Děda Simpson (ESTJ - odstrčený, zahořklý veterán, který by rád šéfoval, ale už nemá komu), Marge (ISFJ - milující pečovatelka) a zahořklý úchyláček Očko Sizlak (ISTP)

Z mého pohledu seriál odráží zastoupení jednotlivých MBTI tak, jak je tomu přibližně v normální populaci a v našem okolí. Springfield - to je svět kolem tebe. Rozhlédni se. Takoví lidi kolem sebe vídáš denně. V trafice, ve škole, v taxíku, v tramvaji, v kanceláři, v posilovně, v supermarketu, v hospodě a - doma. I ty znáš zahořklého barmana Očka, který mlčí o svých perverzích. Krutého, ale nápaditého šéfa, který si nikdy nezapamatuje tvé jméno a pro něhož jsi jen číslo. Springfield - to jsme my. I zde, v Čechách, v Německu, Brazílii, a snad i Číně.




Misfits

Alisha (ESFP - bavička, co si jen užívá života), Curtis (ISTP - hráč, sportovec), Simon (INFJ - perfekcionistický, empatický tajnůstkář), Nathan (ENFP - hvězda v každé situaci), Kelly (ESTJ - přísný strážce)

Docela rozmanitá partička. Mírně (3 : 2) převažují preference E S F P (odpovídá to rychlému a dynamickému střihu seriálu). Od toho je nejvzdálenější Simon (INFJ), jenž je zde outsiderem mezi outsidery, resp. misfitem mezi misfity. Toto pentatonické (pětičlené) uskupení je neustále "v pohybu", nikdy není možná trvalá shoda, síly se neustále přeskupují, neustále se něco děje, neexistuje zde rovnováha, jen pohyb těsně před dalším propadem, kdy nastane další kolize a další přeskupení. Nic není statické. Přesto drží pohromadě. Seriál založený na nepředvídatelnosti a vysoké narativní touze (chceme vědět, co bude dál). Nejedná se o sitcom, ale o seriál (děj se na konci epizody nevrací do výchozí situace, ale evolvuje dál).





Žádné komentáře: