Předpoklady kreativity
Podle Lubarta je kreativita spojena s konvergencí šesti faktorů. Všechny komponenty by měly být zastoupeny na dobré úrovni. Jedna velmi dobrá komponenta (např. intelektuální schopnosti) nemůže nahradit jinou (např. chybějící motivaci nebo osobnostní rysy).
1. Intelektuální schopnosti
- schopnost pohlížet na problém z nezvyklého úhlu
- nacházet souvislosti mezi různorodými poznatky
- průběžně vyhodnocovat efektivnost zvoleného postupu
- IQ testy nejsou schopny tyto komplexní schopnosti změřit!
- mají podobu propracovaných kognitivních schémat a modelů
- zájem o přínosné poznatky dávných předchůdců i současníků
- tvořiví lidé uvažují současně globálně (celek) i lokálně (detaily) a mezi oběma snadno "proplouvají"
- plodnou půdou tvořivosti jsou hranice mezi dvěma vědními obory
- schopnost nacházet v chaosu prvky řádu, organizovat nesourodé masy informací (konvergence)
- nebo naopak vycházet z určité struktury a hledat její možnosti využití (divergence) (Finke, 1996) /vysvětlení pojmů konvergentní a divergentní myšlení zde/
- flexibilita, schopnost vystoupit ze "zajetých kolejí"
- tolerance dvojznačnosti
- nekonformnost
- pro tvořivé osobnosti je typická určitá míra nepřizpůsobivosti
- nezávislost úsudku
- odvaha riskovat a stát si za svým
- vytrvalost
- vstřícné postoje k odlišným rasám, kulturám a civilizacím
- potřeba hledání principu a významu
- obliba složitosti jako výzva k hledání jednoduchosti
- tvořiví lidé pracují s nadšením pro věc, s radostí a hravostí: jsou zapálení a ponoření do činnosti samé
- činnost vede k uspokojení jejich zvídavosti
- sláva a peníze jsou pro ně pouze vedlejším produktem
- intelektuálně podnětné rodinné prostředí
- život ve velkých kulturních centrech
- ochota společnosti příjmat originální nápady (odpor společnosti je však možno zdolat vytrvalostí)
Další faktory
- investice do nápadu s vysokým potenciálem (tvořivý člověk dokáže vycítit potenciál "x" z široké nabídky možností a do něj koncentruje energii, netříští ji do mnoha směrů) (Sternberg, 2002)
Rozložení tvůrčích osobností v populaci:
- vynikající díla jsou obvykle výsledkem práce pouhé hrstky výjimečných jedinců, zatímco většina produkuje výtvory průměrné nebo nízké
- toto rozložení v populaci (pole Gaussovy křivky) vzniká, je-li určitá proměnná výsledkem kombinace více faktorů: kreativita tedy není dána jedním faktorem, ale mnoha, které se "spolu sejdou" velmi vzácně
- Priceho zákon říká, že počet osob, které vytvoří v nějaké oblasti celou polovinu všech originálních nápadů a výtvorů je rovný druhé odmocnině z celkového počtu lidí ve skupině - tzn. na univerzitě, kde právě studuje 10 000 lidí, najdeme 100 studentů, kteří budou zodpovědní za polovinu všech významných vědeckých objevů, které studenti této školy v budoucnosti učiní.
Etapy tvůrčí činnosti:
- identifikace, přípravná fáze: načrtnutí problému, poznámky, výpisky, ponoření se do problematiky, vytvoření mentální mapy; člověk (racionálně) porozumí problému, ale řešení mu stále uniká
- inkubace: problém se nechá uležet, dokud se "nevylíhne" nápad, který v této fázi "klíčí a roste jakoby "pod skořápkou"; fáze uvolnění od napětí a rigidity, nevědomého přeskupení mentálních map, vynoření nových alternativ, reorganizace, odezní vliv příliš silné motivace a chtění
- iluminace: aha zážitek, "sláva", "heuréka" - dostaví se náhlé řešení problému, fáze vhledu
- verifikace: ověření kvality nalezeného řešní - nutná trpělivost a vytrvalost
Tvořivá osobnost z hlediska grafologie:
- fixace II nebo III (flexibilita)
- živý rytmus oproti strojovité pravidelnosti
- vysoký stupeň individuálnosti, originalita formy (nekonformnost)
- větší délkové rozdíly (tvůrčí nespokojenost)
- současně však hledejme i známky pasivní vůle (ukázněnost, vytrvalost)
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha, Academia 2004, ISBN 80-200-1086-6
Ludwig Klages: Biocentric Metaphysics
Žádné komentáře:
Okomentovat