Co je to vlastně inteligence? Tato otázka zaměstnává psychology již 100 let. Existuje řada přístupů, jak inteligenci chápat:
Pojetí inteligence u různých psychologů
Spearman
S faktor: specifická inteligence, která se projevuje jen v nějaké konkrétní schopnosti (např. programování)
Thorndike
- inteligence jako schopnost přizpůsobit se svým myšlením novým podmínkám, které nelze zvládnout naučenými dovednostmi a návyky (Stern)
- inteligence jako schopnost abstraktního myšlení (práce s pojmy a symboly); abstrakce rozhoduje o tom, jak rychle je člověk schopen vniknout do podstaty nových faktů; nemusí se týkat jen práce s pojmy, ale i s obrazovými strukturami (např. bludišťové testy)
- inteligence jako vhled a pochopení ve smyslu "aha", "heuréka!", schopnost v chaotické síti informací naleznout organizující princip, najít nové vztahy a smysly, tam kde zdánlivě nejsou (Lindworski)
- inteligence jako schopnost se rychle učit a osvojit si novou, zdůvodňěnou zkušenost souvisí s kapacitou pochytit co největší množství informací během vzdělávacího procesu (Vygotskij)
Pojetí inteligence u různých psychologů
Spearman
G faktor: obecný faktor inteligence, který se projevuje ve všech činnostech a za všech okolností
S faktor: specifická inteligence, která se projevuje jen v nějaké konkrétní schopnosti (např. programování)
Thorndike
- teoretická (abstraktní, pojmová, symbolická)
- praktická (zručnost při nakládání s přístroji)
- sociální (schopnost rozumět a jednat s lidmi)
Amthauer
Inteligence jako struktura několika schopností (faktorů, komponent), z nichž každá je u daného člověka rozvinuta různou měrou (někdo je silný v abstrakci, ale nemá prostorovou představivost):
se skládá ze schopnosti interpretovat a refektovat
procesy uvnitř mě samého (umět "číst" své emoce, chápat sám sebe)
interpersonální vztahy (umět "číst" v chování druhých)
- praktické usuzování (tvorba úsudku)
- induktivní myšlení (zjištění významu)
- chápání vztahů (kombinační schopnosti)
- schopnost abstrakce
- praktické početní myšlení
- teoretické početní myšlení (induktivní myšlení s čísly)
- konstruktivní představivost (bohatství představ)
- prostorová představivost
- paměť
Meili - 5 typů intelektu:
- logicko - formální
- obrazově - konkrétní
- analyticko - receptivní
- kombinatoricko - tvůrčí
- rovnoměrně rozvinutý
Catell
fluidní inteligence: daná geneticky, projevuje se jako flexibilita v nových situacích (celý život zůstává stejná, něco jako "přirozená inteligence")
krystalická inteligence: daná výchovou, vzděláním; projevuje se při řešení konkrétního úkolu, v němž operujeme s našimi zkušenostmi a dovednostmi (můžeme ji rozvíjet, stát se "chytří" v nějakém konkrétním oboru, např. při hraní mariáše); může růst celý život s tím, jak budeme získávat nové informace a udržovat svůj mozek "v živém provozu"
Guillford
Základní procesy intelektu:
Emocionální inteligence (EQ)
Základní procesy intelektu:
- poznávání (receptivní chápání nějaké struktury)
- paměť (uskladnění a reprodukce informací)
- konvergentní myšlení (logické kroky vedoucí k jedinému správnému řešení - např. rychlé a správné vyřešení slovní úlohy; lineární myšlení)
- divergentní myšlení (to je třeba použít tam, kde konvergentní nestačí, bývá nazýváno jako "tvořivé" myšlení, jde o originalitu náhledu tam, kde zdánlivě řešní neexistuje pro stereotypní konvergentní myšlení; spíše se rozbíhá do více směrů)
- hodnocení (posouzení kvality, adekvátnosti či efektivity výsledků myšlení; "skutečně bude mého šéfa zajímat perfektně logické vysvětlení o tom, jak mě cestou do práce zdržela známá?")
- konkrétní materiál (barva, poloha, zvuk, tvar)
- symbolický materiál (čísla, tvary, tóny uspořádané v nějakém systému)
- sémantický materiál (jazykové útvary)
- materiál chování (druhých lidí i sebe sama vyžadující sociální inteligenci)
Emocionální inteligence (EQ)
se skládá ze schopnosti interpretovat a refektovat
| IQ | EQ |
| přemýšlení, hloubání | asociování |
| shromažďování faktů a údajů | hledání nových idejí |
| rozpoznat smysl | vytvářet smysl |
| logické rozhodování | rozhodování pokusem a omylem |
| čas a klid | tempo, netrpělivost |
| hlavou | intuitivně |
| tvrdá fakta | "měkké informace" |
| analyticky | celostně |
| vedena rozumem | vedena pocity |
| "levá hemisféra" | "pravá hemisféra" |
| "když" a "ale" | "tady" a "nyní" |
| zvažovat | spontánní rozhodnutí |
| myslet | cítit |
| zkoušet, ověřovat | věřit ve správnost vlastního rozhodování |
| slova a čísla | lidé a situace |
| porozumění minulosti | vliv na budoucnost |
| logika | psycho-logika |
| studený, jasný | teplý, nejasný |
| distancovaný | propojený |
| egocentrický | skupinově zaměřený |
| izolovaný | zapojený |
| mužský faktor | ženský faktor |
| rozum | cit |
| vzdělávání | vývoj emocí |
(S. Brocket a G. Braunová)
Žádné komentáře:
Okomentovat