Co je to vlastně ten Švejk?

Božstvo nebo dobytek? Pěšky jako za vozem.


Jedni jej považují za metaforu bezpáteřního čecháčkovství, druzí za takřka osvíceného mudrce revoltujícího svým neopakovatelným způsobem proti byrokratické mašinerii. Navíc způsobem, který ji v každém okamžiku demaskuje, obnažuje, a tím nad ní se smíchem vítězí.

To první nemůže být celou pravdou, jinak by se nejednalo o nejpřekládanější a tedy snad i nejvíce univerzální české dílo, schopné srozumitelně oslovit čtenáře na celém světě. (Koho by jinak takový "čecháček" zajímal? Proč je například Švejk tak populární v Japonsku?)

Nicméně připusťme, že na obou pohledech něco je. Že jde o dva konce jedné tyče, o dvě strany jedné mince.

Existuje způsob, jak tyto paradoxní protiklady skloubit v jeden celek: najít odpovídající archetyp, archetyp, který takové ambivalentní pnutí unese. Pokusil se o to Rudolf Starý ve svém eseji "Hermés jako novopohanské božstvo."


David Mitchell: Atlas mraků


Když jsem před spaním odkládal tuto knihu na noční stolek, abych zavřel oči a ponořil se do spánku, skutečně mi před očima vyvstávaly chuchvalce mraků, které se spojovaly a rozdělovaly a skrze ně prozařovalo modré, nekonečně bezpečné nekonečno. Měl jsem dojem, že přesně takoví jsme i my, lidé a naše myšlenky. Naše příběhy se prolínají a čím výše nad mraky vystoupáme, tím více nás mrazí úžasem, jak do sebe všechny nepatrné zlomky života přesně zapadají, jakoby je řídila nepředstavitelně nádherná kosmická inteligence.


Zeman vs Schwarzenberg



Stručný psychologický miniportrét prezidentských kandidátů na základě grafologické analýzy jejich podpisu. (K serióznějšímu rozboru by bylo třeba větší množství textu.)



Miloš Zeman Karel Schwarzenberg
vitalita energický a dynamický, ale spíše jednostranně na mentální úrovni: pocitově-imaginační stránka osobnosti může zakoušet určité nervové přepjetí a vyčerpání vedoucí ke snažší vydražditelnosti mírnější, utlumenější, doprovázená pocity nejistoty; vedoucí ke strategii „investovat energii jen tam, kde je to nutné / podstatné“ - jinak stáhnout „senzory“ a zůstat v režimu „offline“
sebepojetí zvýšené: vysoké sebevědomí; zvýšený pocit vlastní sebehodnoty, důležitosti a významnosti  skromný, nepřikládá si důležitosti, je si vědom relativnosti všeho, včetně sebe sama v celkovém řádu věcí
kognitivní styl racionálně-empirický, vědecký, faktický; systematický, konzistentní; bystrý, pohotový; ostře rozlišující buď/anebo; suše-objektivní; pomíjející subjektivní/pocitovou komponentu (která zůstává nevědomá, což neznamená, že se neprojevuje a není patrná); egoobrana: racionalizace  intuitivně-racionální, vycházející z nitra, méně konzistentní, svérázný ("samorostlý"), jde mu o jádro věci řečené ve zkratce, detaily přehlíží, nesoustředí se na ně; zahrnuje i uvědomění pocitové komponenty, kterou však jako introvert přehnaně neprezentuje a když, tak spíše v bližším, důvěrnějším okolí; egoobrana: únik ze situace, ignorování, opomenutí - jakoby si "nevšimne"
sebeprezentace v projevu zdůrazňuje tvrdost, agresi a nekompromisnost, aby odvedl pozornost od subtilnějších komponent své osobnosti zdůrazňuje souvztažnost s vyšším archetypálním řádem, k němuž se odkazuje a vůči němuž je všechno hemžení zde dole jaksi „nicotné“; je si rovněž vědom, že i on sám mu nemusí zcela dostávat
sociabilita extraverze, důraz na vnější objektivní realitu; potřeba se výrazně prezentovat, být viděn a slyšen; dominance spíše introverze, soustředěnost na vnitřní procesy, určitá staženost z vnějšího světa, který jej může „vyčerpávat“, stojí jej více energie; lidmi na bližší úrovni v každodenních záležitostech ovlivnitelný (ale ne v zásadních principech)
afiliace / hostilita hostilní, kritičtější vztah k okolí, přísně diskriminující (rozlišující); nahromaděná energie a tenze je vrhána určitým výpadem proti vnějším objektům; citově vydražditelný, ale navenek se většinou dobře ovládá; nepouští si lidi k tělu relativně přátelský, otevřený vztah k lidem, s určitou zdrženlivostí až plachostí; tolerantní, akceptuje lidi, jací jsou
vztah k ideálům vychází z čistě empirických faktů, „nohama na zemi“, ideály a morálku chápe spíše utilitárně, jako nástroj k argumentační převaze je si vědom určitých ideálů, vychází z nich, ale současně ví, že v praxi není vždy možné se jimi beze zbytku řídit (ochoten ke kompromisu)
MBTI typ ESTP - "dobyvatel": muž činu, hráč, akceschopný, rychle jedná, rychle se rozhoduje; hledá řešení vzniklých problémů; rád riskuje; šarmantní, vtipný, dokáže improvizovat; může druhým dupat na "kuří oka"; umí se prodat, smysl pro drama a styl; vidí do motivů druhých a je před nimi vždy o krok napřed (např. J. F. Kennedy, či agent Wolf z Pulp Fiction); také připadá v úvahu ENTJ INTP – nekonformní, nezávislý, introvertní, kreativní myslitel ignorující formality a byrokratické struktury, které považuje za nelogické; nedůvěřuje autoritám, ani se za ni sám nepovažuje (přestože jej tak někdo může chtít vnímat); improvizace převažuje nad plánováním; vidí vždy věci z vícero úhlů pohledu (např. inspektor Colombo, Einstein nebo Sokrates)


Kandidáti na prezidenta ČR 2013

Jana Bobošíková
ostré, těsné písmo, trojúhelníky v dolní zóně, zdůrazněná horní zóna: bystrá, kritická; disciplinovaná; duševně pružná, rychle reagující; dovede být tvrdá a nekompromisní, i když navenek je uhlazenější; vysoké ambice a orientace na úspěch 

 Jan Fischer

široké, girlandovité písmo s malými délkovými rozdíly, křestní jméno splývá s příjmením: otevřený, přístupný, ovlivnitelný, ochotný ke spolupráci; nemá potřebu věci zásadně měnit; není příliš vůdčí, spíše nabízí všeobecný dialog; osobní život mu splývá s profesním


 Táňa Fischerová

kolmé, těstovité písmo s výraznými úvodními písmeny "T": tolerantní, příjimající, lidsky srdečná; méně kritická; nezávislá a méně ovlivnitelná v úsudku; identifikující se s ochranitelsko-morálně-autoritativním, vlídným jakoby "cyrilo-metodějským" (pravoslavným) archetypem



Jiří Dienstbier

nitkovitý podpis: intuitivní, přizpůsobivý, méně vyhraněný, diplomatický




 Vladimír Franz

originální písmo, nitky, výrazné začátky a konce: nejexcentričtější (nejméně konformní) kandidát, velmi zranitelný a citlivý, kreativní, přístupný,  navenek se však chránící za určitými mimikry ("kouřová clona"); okázalá sebeprezentace; vzdušné zámky (sny, ideje); identifikace s kolektivně-ochranitelským archetypem (cítí to jako své poslání)



 Zuzana Roithová

vyrovnané, zralé, střízlivé písmo; uvážlivější, rozumnější a klidnější než ostatní kandidáti; bez jakékoli extrémnosti




Karel Schwarzenberg

drobné, nespojité, rozpadající se písmo, girlandy + nitky, menší střední zóna: svérázně-intuitivní (nesystematický) myslitel postihující věci ve zkratce; ztráta dynamiky, pocity nejistoty, lehce nesoustředěný; neklade důraz na formality a detaily; je si vědom rozdílu mezi ideály a každodenní praxí; skromný, "nic ze sebe nedělá", netrpí pocitem sebedůležitosti; rozšafně zakořeněný



Přemysl Sobotka

plné, kolmé, girlandovité písmo: nezávislý, ale přístupný; lidsky solidní, v soukromí srdečný člověk




Miloš Zeman

ostré, těsné úhlové písmo s prodlouženým koncovým tahem: ostře kritický, racionálně chladně kalkulující, nekompromisní myslitel na hranici mezi brilancí a briskní agresí; útočný, dovede vyhmátnout slabinu protivníka a trefit se do jeho achillovy paty



Zdeněk Neubauer: Kosmologický rámec astrologie

Vědci dnes stále více cítí potřebu přesvědčovat veřejnost, že astrologie je nesmysl. Poukazují na to, že její tvrzení jsou v rozporu s astronomickými poznatky a že astrologické předpovědi neodpovídají skutečnosti. Zdůrazňují, že neexistuje žádný mechanismus, jehož působením by se mohl uplatnit vliv hvězd na pozemské události a lidské osudy.

Souhlasím, že astrologie je s moderní fyzikální astronomií, astrofyzikou a kosmologií neslučitelná a že její východiska, předpoklady, tvrzení, způsob myšlení, pojmy a představy, kterými operuje, nemají ve vědeckém modelu světa místo. Na druhé straně však mohu dosvědčit, že se astrologií vážně zabývá mnoho mých přátel a známých, a jsou mezi nimi lidé velmi inteligentní a vzdělaní. K těm, kdo pravidelně konsultují horoskopy, patří věhlasní tvůrci, státníci, myslitelé, lékaři, psychologové, teologové. Také mezi přírodovědci znám výborné astrology, dokonce i mezi astronomy — ti si to však obvykle nechávají pro sebe. Z vlastní zkušenosti mohu také dosvědčit, že astrologie se v běžném životě překvapivě dobře osvědčuje – i když to nelze vědecky ověřit. Lidé žasnou, jak jsou astrologické výpovědi a předpovědi přesné a jak znamenitě dokáže astrologie vystihnout povahové rysy osobnosti i povahu situace.


Václav Bělohradský

Pokusil jsem se z youtube vybrat nezajímavější videa s filozofem Václavem Bělohradským. Jeho myšlení se vyznačuje neotřelou a brilantní pronikavostí, přitom je přímočaré, transparentní a snadno srozumitelné. Společenské problémy "nasvěcuje" z úhlů, které by nás normálně nenapadly. Na rozdíl od Slavoje Žižeka nejsou nejsou neseny "emočním patosem", vyznačují se spíše střízlivostí, která však nepopírá vlastní subjektivitu. Jeho hlas mi mezi ostatními hlasy připadá v dnešním světě jakoby vzácný a osamělý. Nesnaží se oslnit, jde mu o to, poctivě dobrati se pravdy. Světlo jeho svíčky je mírné, ale září neochvějně - v temnotách i bouřích. 

Videa jsou seřazena přibližně podle délky od nejkratšího po nejdelší - podle toho, jak mu budete (nebo nebudete) přicházet na chuť.

Nassim Nicholas Taleb: Černá labuť

aneb následky vysoce nepravděpodobných událostí

Úžasná kniha libanonského obchodníka (a v soukromí rebelantského myslitele) upozorňuje na fenomén tzv. "Černé labuti". Černou labutí rozumí jev, který se vyskytuje mimo rozsah tzv. Gaussovy křivky, jev, který se vyskytuje za hranicí pravděpodobnosti a tedy předvídatelnosti, ale který má mimořádný dopad na vývoj společnosti či na život jednotlivce. Jako příklad můžeme uvést 1. či 2. světovou válku, teroristický útok 11. září 2001, dnešní "finanční krizi" či vynález laseru, počítačů nebo internetu. Žádná z těchto událostí nebyla dostatečně zřetelně a s předstihem předvídána takovým způsobem, aby bylo možno se na ni reálně připravit. Jakákoli suma znalostí a dat (ať už z oblasti historie či ekonomie) nemohla stačit, aby jakýkoli odborník takovou událost předpovídal.

Pak nás ale musí napadnout otázka: K čemu nám tedy věda vlastně slouží? (Talebova kritika míří spíše na vědy sociální či "měkké" jako je filozofie, psychologie, sociologie, ekonomie či historie).


David Deida - Cesta pravého muže

Pokusím se o stručnou interpretaci této knihy.

Deidův pohled na život je "tantrický" - v tom smyslu, že vše vnímá jako interakci polarit, která generuje napětí a energii. Tyto polarity jsou pozorovatelné v celém vesmíru v makro i mikrokosmickém měřítku: magnetické póly země, elektron a proton, muž a žena, jin a jang. Čím jsou tyto póly od sebe vzdálenější, tím silnější vzniká mezi nimi napětí, ale i mohutnější energetické pole. Čím jsou si blíže, tím je mezi nimi větší neutralita, méně konfliktů, méně pohybu, jakýsi prázdný až indiferentní klid. Totéž lze aplikovat na energetické (libidózní) proudění mezi mužem a ženou. (K tantrickému přístupu patří i jakási vášnivost, unesení se prožitkem do hloubky - oproti evropskému racionalizování či buddhistické distrakci a indiferenci. Také bychom jej mohli nazvat "dionýský" - přitakávající přirozenému toužení, erótu, chaosu, extázi a bolesti - jako životní cestě).

Erich Fromm

Erich Fromm (1900-1980) je psychologem a filozofem na pomezí humanistické psychologie a neopsychoanalýzy, která přesouvá ohnisko pozornosti od fyziologických pudů směrem k sociálním determinantám, které svými tlaky utvářejí specifické lidské drama a zápas. (Člověk je na prvním místě tvorem vztahovým). Na jedné straně usiluje o svobodu a nezávislost, což vede k pocitům izolace a vykořenění - na druhé straně usiluje o pocit bezpečí a lidské sounáležitosti. Člověk se tak ocitá ve věčném konfliktu mezi svobodou a bezpečím


Tomuto tématu se Fromm věnuje ve své slavné knize Únik ze svobody (Escape from Freedom). Unést svou svobodu je těžký úkol, protože čím více svobody chceme mít, tím větší musíme unést zodpovědnost. Svobodný člověk musí v každém okamžiku volit, riskovat a zvažovat důsledky svých voleb, což je spojeno s pocity úzkosti a nejistoty (tak praví existencialismus). 

Proto, ačkoliv by vám to většina lidí nikdy nepřiznala, usilují lidé především o to, aby se své svobody nějak zbavili, aby svou odpovědnost delegovali na někoho či něco jiného - podvědomě si organizují život tak, aby unikli od své svobody.

Jsou tři základní strategie úniku ze svobody:


Kryštof Kolumbus - grafologický miniportrét



Kryštof Kolumbus, bance Sv. Jiří. Sevilla, 1502.

Text: "El Almirante Mayor del mar Océano y Visorey y Gobernador General de las Islas y tierra firme de Asia e Indias del Rey e de la Reina, mis Señores, y su capitán General de la mar y del su consejo." (Zcela "skromně" se zde tituluje jako generální guvernér celé pevninské Asie a Indie.)


Osho: Tajemství vztahu

16. května 1974, Puna, India



Osho,

prosím, mohl bys nám něco říci o našich žijících partnerech,
našich manželkách, manželech a milovaných?
Zda máme s partnerem dál žít,
či zda bychom se měli ze svého vztahu vymanit,
když je pro nás beznadějný - nebo zcela zanikl.
A jsou naše vztahy ovlivněny dřívějším životem?

*


Vztah je tajemstvím života
a pokud existuje mezi dvěma lidmi,
je závislý na obou.
Když se potkají dva lidé, je stvořen nový svět.
Vzájemným setkáním je prostě stvořen nový jev,
něco, co zde předtím nebylo,
něco co nikdo předtím nebylo.
A pravě prostřednictvím tohoto nového jevu
jsou oba lidé přeměněni a transformováni.
Bez vztahů jste jen věcí pro sebe,
ale jakmile vznikly vztahy, děje se něco jiného.
Přihodilo se něco nového.
Když se žena zamiluje, není již tou samou ženou.
Muž, který se stane otcem, není již stejným mužem.
A když se narodí dítě, zapomínáme úplně na důležitý bod -
že se v tomtéž okamžiku zrodila i matka.
Předtím neexistovala.
Žena byla, ale matka ne.
Matka je něco absolutně nového.
Vámi jsou tvořeny vztahy a naopak vztahy vytvářejí také vás.
Dva lidé se potkají.
To znamená - dva světy se potkají.
To není jednoduchá záležitost.
Je to komplikované. Je to nejkomplikovanější, co je.
Každý člověk je svým vlastním světem - složitým zázrakem, s dlouhou minulostí a večnou budoucností.
Na začátku se potkávají jen dva povrchy.
Když jsou vztahy intimnější,
když člověk do nich vrůstá více a hlouběji,
pak se ponenáhlu setkávají i centra.
A setkají-li se dvě centra, nazýváme to láskou.
Potkají-li se periferie, je to známost.
Člověk se dotýká druhého zvenčí, jen z okraje svého bytí.
Často je známost zaměňována za lásku.
To je však váš omyl,
známost není láska.
Láska existuje jen velmi zřídka.
Aby se s ní člověk ve svém centru setkal,
musí projit svou vlastní vnitřní revolucí.
Neboť pokud by se chtěl s někým ve svém centru setkat,
musí také dovolit druhému, aby jeho centra dosáhl.
Musíte být citlivý,
dokonale zranitelní,
absolutně zranitelní a otevření.
Je to odvaha.
Je to nebezpečné riziko dovolit někomu,
aby se dotýkal samotného centra.
Člověk nemůže vědět, co s ním druhý udělá,
když najednou všechna svá tajemství vydal všanc,
když skryté vyšlo na světlo.
Když je člověk úplně kompromitován, nikdy neví, co muže druhý učinit.
Máme známost a myslíme, že jde o lásku.
Vnější bytosti se potkají a my se domníváme, ze jsme se setkali.
Nejste jen vnější bytostí.
Vnější bytost je tam, kde přestáváte být vy;
je jenom plotem kolem vás.
To nejste vy.
Vnější bytost je místo, kde přestáváte být vy a začíná svět.
Samotní manžele, kteří spolu žili mnoho let,
mohou být případně je známými.
Možná, že se vůbec navzájem nepoznali.
A čím déle člověk s někým žije pohromadě,
tím více zapomíná, že centrum zůstalo neznámé.
První, čemu se musí porozumět, je,
že známost nesmí být zaměňována za lásku.
Můžete mít sexuální vztahy, můžete spolu spávat,
ale sex je rovněž povrchní.
Když se nesejdou obě centra, je sex jen setkáním dvou těl.
A tělesné setkání není VAŠE setkání.
Sex zůstává také známostí - sice tělesnou, ale přece jenom známostí.
Člověk muže vpustit někoho do svého centra, jen nemá-li strach.
Proto vám říkám, že jsou dva způsoby života:
jeden je orientován strachem,
druhý je orientován láskou.
Strachem orientovaná životní úroveň
nemůže nikdy vést k hlubokým vztahům.
Mate stále strach a nemůžete druhému dovolit,
aby pronikl do vašeho centra.
Dovolujete druhému proniknout jen do jistého bodu
a pak přijde zeď, kde všechno končí.
Láskou orientovaný člověk je zbožný člověk.
Nemá strach z budoucnosti, nebojí se následků.
Žije Nyní a Zde.
Kršna říká Ardžunovi v Bhagavadgítě toto:
"Nestarej se o následky!"
To je ta strachem orientovaná mysl.
Nemysli na to, co by se mohlo stát,
buď prostě zde a jednej totálně.
Nekalkuluj.
Strachem orientovaná mysl se stále chrání,
dělá plány, upravuje, zajišťuje se
a promarňuje tým celý život.



Slyšel jsem jednou o starém zenovém mnichovi,
který ležel na smrtelné posteli.
Přišel jeho poslední den
a on sdělil svým žákům, že dnes večer zemře.
Byl velmi milován
a přicházeli všichni jeho stoupenci, žáci a přátelé.
Z dálky i blízka se shromáždili lidé.
Když jeden ze starých žáků slyšel, že jeho mistr zemře, běžel na trh.
Někdo se otázal:
Tvůj mistr umírá ve svém domku
- tak proč běžíš na trh?
Starý žák řekl:
Vím, že můj mistr miluje jeden druh koláče,
tak mu ho běžím koupit.
Koláč bylo nesnadné sehnat,
protože už se tento druh moc nevyráběl,
ale on během večera přece jen uspěl a přiběhl s koláčem.
Všichni byli znepokojeni,
protože to vypadalo, jako když mistr na někoho čeká.
Otevřel vždy své oči, rozhlédl se a zase je zavřel.
A když žák přišel, řekl:
"Výborně, takže jsi přišel.
Kde je koláč?"
Žák předložil koláč - a byl velmi šťastný, že se na něj mistr ptal.
Umírající mistr vzal koláč do ruky,
ale jeho ruka se nechvěla.
Byl skutečně velmi starý, ale jeho ruka se nechvěla.
Někdo se otázal:
"Jsi tak starý, stojíš na prahu smrti, brzy nastane tvůj poslední výdech,
ale tvá ruka se nechvěje ..."
Mistr řekl:
"Nechvěje se, poněvadž nemám strach.
Mé tělo zestárlo,
ale já jsem mladý a zůstanu mladý, i když tělo zemře."
Pak se zakousl do koláče a začal ho jíst.
Kdosi se zeptal:
"Mistře, jaké je tvé poslední poselství?
Brzy nás již opustíš ...
Na co bychom neměli zapomínat?"
Mistr se usmál a řekl:
"Ach, ten koláč je dobrý!"



Takový je člověk, který žije Nyní a Zde.
Ach, ten koláč je dobrý!
Sama smrt nehraje roli.
Nejposlednější okamžik je bez významu.
V tomto okamžiku je koláč dobrý!
Když ve chvíli, v této chvíli, v této přítomnosti dovedete plně žít,
jen pak můžete milovat.
Láska je vzácná květina.
Objeví se jen ojediněle tu a tam.
Miliony lidí žijí v mylné představě, že milují.
Věří, že milují, ale je to jen víra.
Láska je vzácný květ.
Někdy se objeví.
Je vzácná, neboť může vzniknout jen tehdy, není-li strach.
To znamená, že láska může vzniknout
jen u hluboce duchovních, zbožných lidí.
Sex může mít každý.
Lásku však ne.
Nemáš-li strach, není co skrývat.
Pak můžete být otevřeni,
pak mohou padnout všechny hranice,
pak můžete druhého pozvat
a setkat se s ním v nejhlubším nitru.
A nezapomeňte,
jestli někomu dovolíte, aby do vás hluboce pronikl,
dovolí také druhý vám, abyste pronikli do něho.
Když necháš hluboce do sebe vstoupit, tvoříš důvěru.
Nemáš-li sám strach, nebude ani druhý bázlivý.
Ve vaší lásce je stále strach.
Manžel má strach před manželkou.
Manželka má strach před manželem.
Milující mají stále strach.
Pak to ale není láska.
Pak je to jen dohoda mezi dvěma bázlivými lidmi,
kteří jsou na sobě závislí, bojují spolu a navzájem se využívají,
manipulují,
dominují,
kontrolují se
a berou si majetek.
To však není láska.
Když víte, že milujete,
pak se již nepotřebujete modlit nebo meditovat,
pak již nepotřebujete chrám ani kostel;
plně rozumíte Bohu, umíte-li milovat.
Neboť prostřednictvím lásky je ve vás vše - meditace, modlitba i Bůh.
Vše je ve vás.
To mínil Ježíš, když řekl:
"Bůh je láska."
Láska je však těžká.
Nejprve musí zmizet strach.
A to je to podivné - zvláštní.
Máte tolik strachu a přitom nemáte co ztratit.
Kabír někde řekl:
"Vidím do lidí.
Mají tolik strachu, ale nevidím proč - nemají přece co ztratit ..."
Je to jako s nahým člověkem, který se neodvažuje vykoupat v řece,
poněvadž má strach, že by mu mohl někdo ukrást šaty.
Nalézáte se ve stejné situaci -
nemáte šaty, ale máte stále strach, že je ztratíte.
Co můžete ztratit?
Nic.
Toto tělo vám bude při smrti odebráno.
Před smrtí jej vezměte a darujte lásce.
Co vlastníte, bude vám někdy rovněž odebráno.
Proč se nerozdělíte s ostatními dříve, než vám to bude odebráno?
Je to jediná možnost něco vlastnit.
Umíte-li vše rozdělit a dát,
jste mistry.
Bude vám to beztak odebráno.
Nic nemůžete podržet věčně, smrt zničí vše.
Takže, jestliže jste mě správně sledovali,
jde o boj mezi smrtí a láskou.
Umíte-li se dát, není smrti.
dříve, než vám může být něco odebráno, již jste to odložili.
Učinili jste z toho dar.
Pak nemůže přijít smrt.
Pro milujícího není smrti.
Pro toho, kdo nemiluje, je smrtí každý okamžik,
neboť každý moment mu něco vyrve.
Tělo hyne - člověk ztrácí každým okamžikem.
Smrt přijde a vše zahyne.
Co je tento strach?
Proč se bojíte dříve, než se může něco stát?
Ačkoli jste jej prohlédli dokonale jako otevřenou knihu,
máte stále strach ...
Copak vás může bolet?
Strach se opírá o falešnou představu, kterou ti vnutila společnost,
že se musíš schovávat a chránit,
že musíš neustále bojovat,
že ostatní všichni jsou nepřátelé a jsou proti tobě.
Nikdo není proti tobě.
Všichni jsou zaměstnáni sami sebou, nikoli tebou.
Není nic, čeho by bylo nutné se bát.
to musí člověk vědět, dříve než jsou možné opravdové vztahy.
Není nic, čeho by bylo nutné se bát.
Meditujte o tom.
Pak dovolte druhému, aby do vás vstoupil -
pozvěte ho, aby přišel dovnitř
a netvořte žádné překážky v cestě;
buďte jako otevřený průchod.
Buďte jen stále otevření -
bez závory, bez uzavřených dveří vašeho nitra.
Pak je možná láska.
Když se setkají dvě centra, vzniká láska.
Láska je alchymický proces.
Je jako slučování vodíku s kyslíkem, tvoří něco nového - vodu.
Člověk může mít kolik chce kyslíku i vodíku, ale žízeň jimi nezažene.
Když se setkají dvě centra, vzniká něco nového.
Toto nové je láska.
A láska je jako voda - uhasí žízeň každého života.
Najednou je člověk spokojen.
A to je zřetelným znakem lásky,
že člověk je tak spokojen, jako by všeho dosáhl.
Není již čeho dosahovat.
Člověk je u cíle.
Není již cíle.
Osud je naplněn.
Semeno se stalo květinou.
Dosáhlo plného rozkvětu.
Hluboká spokojenost je zřetelným znakem lásky.
Když někdo miluje, nemůže svou lásku vidět,
může však pozorovat hlubokou spokojenost.
Jste překvapeni, když vám říkám, že láska je bez přání.
Přání přichází z nespokojenosti.
Člověk po něčem touží, poněvadž to nemá.
Přejete si věci, poněvadž si myslíte, že budete spokojeni,
když je budete vlastnit.
Přání přichází z nespokojenosti.
Je-li zde láska, když se potkala dvě centra a navzájem vymizela
a zrodila se nová alchymistická substance,
pak je zde i spokojenost.
Je to tak, jako by se svět přestal otáčet.
Není zde pohybu.
Když je přítomný okamžik jediným okamžikem, pak můžeš říci:
Ach, ten koláč je dobrý!
Samotná smrt nemá význam pro toho, kdo miluje.
Říkám vám:
Láska vás zbaví přání.
Zapomeňte na svůj strach,
nebuďte bázliví a buďte otevření.
Dovolte jiným centrům, aby se setkala s vašim centrem.
Tím se znovu zrodíte,
tím bude stvořena nová kvalita bytí.
Tato nová životní kvalita říká, že Bůh JEST.
Bůh není argumentem, nýbrž naplněním.
Pocitem bytostného naplnění.
Napadlo vás,
že stále Boha popíráte, když jste nespokojeni?
Jste-li nespokojeni, může celé vaše bytí volat, že Boha není.
Ateismus nevzniká z logického myšlení, ale z nespokojenosti.
Člověk Jej může zracionalizovat - což patří jinam.
Může říci, že nemá důkazy, že Bůh je.
Ale o to vůbec nejde.
Když jsi spokojen, říká celé tvé bytí náhle, že Bůh je.
Najednou cítíte, že celý svět je božský.
Když milujete, cítíte poprvé, že stvoření je božské a vše je požehnáním.
Ale mnoho se musí učinit, než se to může přihodit.
Mnoho musí být zničeno, dříve než se to může stát.
Musíte zničit všechno, co ve vás tvoří překážky.
Učiňte z lásky sádhanu.
Ta nepřipouští žádné lehkovážné záležitosti
Láskou nesmí být zaměstnán jen rozum.
Nedovoluje jen tělesné uspokojení.
Učiňte z ní vnitřní hledání.
a pohlížejte na druhého jako na pomocníka, jako na přítele.



Pokud jste se něco dozvěděli o tantrách,
víte jistě, že říkají:
Múžeš-li nalézt milovaného,
přítele, muže nebo ženu,
který je připraven jít s tebou do vnitřního centra,
který je připraven dosáhnout s tebou nejvyššího vrcholu vztahu,
pak se tento vztah stává meditací.
Pak můžeš prostřednictvím tohoto společného bytí
dosáhnout úplného splynutí.
Pak se druhy stává dveřmi.
Dovolte mi to vysvětlit:
Když člověk někoho miluje, mizí pozvolna to povrchové,
vnější forma druhého se pozvolna rozplývá.
Člověk přichází více a více do kontaktu s nitrem, které je bez tvaru.
Ponenáhlu se stává tvar nezřetelný a mizí.
A když jde člověk dál,
nalezne sebe jako beztvaré individuum,
rozplynul se a zmizel.
Pak se otevře věčnost.
Tento zvláštní člověk byl jen dveřmi, otevřením -
prostřednictvím svého milovaného dosáhneš božské.
Potřebujeme tolik náboženských obřadů, protože nedovedeme milovat.
To je náhražka.
Míra nemusela chodit do chrámu.
Celý vesmír jí byl chrámem.
Mohla tančit pod stromem a strom se stal Kršnou.
Zpívala před ptákem a pták se stal Kršnou.
Tvořila si svého Kršnu všude kolem sebe.
Její láska byla tak veliká
že kam pohlédla, otvírali se dveře a zjevoval se Kršna.
Milovaný se zjevoval.
První slabá jiskra však přichází vždy prostřednictvím jednotlivé bytosti.
Je těžké být v kontaktu bez hranic.
Je to tak velké, tak daleké, bez počátku a konce.
Kde má člověk začít?
Odkud má člověk vykročit?
Jednotlivec je dveřmi.
Zamilujte se a nečiňte z toho souboj.
Dělejte druhému největší ústupky, pozvěte ho.
Dovolte druhému bez jakýchkoli podmínek, aby do vás pronikl.
A náhle druhý zmizí a Bůh je zde.
Když se nemohou vaši milovaní stát božskými,
nemůže být na světě božské vůbec nic.
Pak jsou všechny vaše zbožné řeči beze smyslu.
Může se to přihodit s dítětem, se zvířetem, s tvým psem.
Můžeš-li být v hlubokém vztahu se svým psem, muže se to přihodit.
Pes se stane božský.
Není to tedy jen otázka samotné ženy a muže -
je to jeden z nejhlubších božských pramenů,
který přirozeným způsobem dosahujete.
Ale může to přijít odkudkoli, odevšad.
Základním klíčem však je:
musíš dovolit druhému, aby pronikl až do tvého nejhlubšího nitra,
k základu bytí.
Vy se však stále něčím klamete.
Domníváte se, že milujete,
není dána možnost, aby nastalo to pravé.
Myslíte-li, že toto myšlení je láska, pak zůstává vše uzavřeno.
Obnovte úsilí!
Pokuste se v druhém nalézt skryté pravé bytí.
Nechápejte každého jako samozřejmost.
Každá bytost je samostatné tajemství!
A toto tajemství je bez konce,
když člověk dále a dále do druhého vstupuje.
Vy se však nudíte se svými partnery, protože setrváváte na povrchu - stále jen na povrchu.



Přečetl jsem právě tuto povídku:
Jeden muž byl velmi nemocný, a i když se podrobil všemožným léčením
a ošetřováním, nic nepomáhalo.
Pak šel k jakémusi hypnotizérovi.
Ten mu poradil mantru, sugesci, kterou musel stále opakovat.
"Nejsem nemocen, jsem zdráv."
Nejméně čtvrt hodiny ráno a večer musel opakovat:
"Nejsem nemocen, jsem zdráv."
A přes celý den, vždy, kdykoli si vzpomněl.
Po několika dnech se mu dařilo lépe,
za několik týdnů byl již zcela v pořádku.
Pak řekl své ženě:
"Stal se zázrak!
Neměl bych jít k hypnotizérovi ještě jednou a poprosit ho o jiný zázrak?
V poslední době nemám již sexuální přání
a naše vzájemné sexuální vztahy jsou mrtvé.
Nepociťuji již žádnou touhu ..."
Jeho žena se zaradovala a řekla:
"Ano, jen jdi." Byla velmi podrážděna.
Muž šel k hypnotizérovi.
Když se vrátil, ptala se ho žena:
"Jakou ti dal mantru?"
Muž jí však nechtěl nic říci.
Ale po několika týdnech se opět dostavila jeho sexuální touha.
Žena byla velmi udivena.
Vrtalo jí to stále hlavou, ale muž nechtěl nic říci, jen se smál.
Jednoho dne se pokusila poslouchat za dveřmi, když byl ráno v koupelně
a prováděl svou ranní meditaci, čtvrthodinové opakování mantry.
Chtěla slyšet, co říká.
Co však vyslechla:
"Není mou ženou.
Není mou ženou.
Není mou ženou."
Bereme lidi jako něco samozřejmého.
Někdo je tvou paní a tím se vytvořil vztah.
Někdo je tvým mužem - a to stačí.
Nyní už přestává dobrodružství,
druhý se stal předmětem, předmětem potřeby.
Nyní už není druhý mysteriem, které by člověk hledal.
Nyní již zde ve skutečnosti druhý není.
Myslete na to.
Všechno umírá stářím.
Povrch je stále starý
a střed, centrum, stále nové.
Povrch nemůže zůstat nový.
Každý okamžik jej činí starším a opotřebovanějším.
Jen centrum zostává stále čerstvé a mladé.
Vaše duše není ani dítě, ani mladý muž, ani starý muž.
Vaše duše je jednoduše věčně svěží. Nestárne.
Můžete si to vyzkoušet:
Zavřete oči a zjistěte, zda jste staří nebo mladí.
Pokuste se vycítit, co je vaše centrum.
Je staré? Je mladé?
Budete cítit, že není ani jedno ani druhé,
že centrum je stále nové a nikdy nestárne.
Proč?
Protože centrum nezná čas.
V běhu času všechno stárne.
Když se člověk narodí, začne již tělo stárnout.
Řekneme-li, že dítě je týden staré,
znamená to, že do dítěte pronikl týden stáří.
Dítě se již o sedm dnů přiblížilo smrti.
Pohybuje se ke smrti,
dříve nebo později musí zemřít.
Všechno, co se odehrává v běhu času, musí stárnout.
Ve chvíli, kdy jsme potkali čas, začíná již stáří.
Vaše těla jsou stará.
Vaše vnější schránka je stará.
Člověk ji nemůže věčně milovat.
Vaše centrum je však stále svěží a mladé.
Má-li s ním člověk jednou kontakt,
stává se láska objevem, odhalením v každém okamžiku.
Pak nepřestávají líbánky nikdy.
Když přestanou, nebyly to ve skutečnosti líbánky, nýbrž pouhé braní.
A poslední, nač musí člověk stále myslet, je:
Ve vztahu lásky dáváte stále druhému vinu, když se něco nedaří.
Když něco nejde tak, jak by mělo, je zodpovědný ten druhý.
To ruší každou možnost budoucího růstu.
Nezapomeňte, že vy sami jste stále zodpovědní a měňte sami sebe.
Nechte odpadnout všechny vlastnosti, které tvoří starosti.
Použijte lásky k vlastní přeměně.
Obchodníci mají přísloví:
Zákazník má vždycky pravdu.
Chtěl bych vám říci, že ve světě vztahů a lásky
má pravdu vždycky druhý.
Tak to cítí milující.
Je-li zde láska, cítí oba stále,
že já jsem něco špatně udělal, ne ten druhý.
Když věci neběží, jak by měly a oba to cítí, pak vše narůstá,
tehdy oba otevřou svá centra a hranice mizí.
Když myslíš, že druhý lže,
a druhý myslí, že ty lžeš,
uzavíráte se před sebou.
A myšlenky jsou nakažlivé.
Když myslíš, že druhý lže, ačkoli jsi nic neřekl,
ačkoli se usmíváš a ukazuješ, že si to nemyslíš -
druhý tomu nerozumí.
a vidí to v tvých očích, v tvých pohybech, na tvém výrazu obličeje.
Ačkoli jsi velký herec a dovedeš měnit výraz obličeje i pohyby,
abys zakryl své myšlenky, druhý tě prohlédne.
Podvědomí vysílá stále signály.
A když cítíš, že druhý lže,
začne i druhý pociťovat, že ty lžeš.
Těmito tvrdostmi jako kámen se ničí vztahy.
Tak se lidé navzájem uzavírají.
Když někomu lžeš,
začne se chránit a obhajovat.
Tím se uzavírají dveře.
Nezapomeňte nikdy: v lásce nemáš nikdy pravdu.
Tak se otevírají možnosti a cesty
a druhý to bude pociťovat stejně.
Sami způsobujeme protikladné pocity.
Jsou-li dva milující blízko sebe, sdělují své myšlenky jeden druhému,
ačkoli vůbec nic neříkají.
Ačkoli mlčí, komunikují.
Řeč je pro ty, kteří nemilují.
Pro milující je dostačující řečí mlčení.
Aniž něco řeknou, řeknou vše.



Učiňte z lásky sadhánu, vnitřní řád.
Neříkejte, že druhý lže.
Pokuste se raději nalézt, co je falešného na vás -
a pak nechte tuto faleš zemřít.
To nebude tak lehké,
neboť je to proti vašemu egu.
To nebude tak lehké,
neboť bude ničena vaše pýcha.
Bude to těžké,
protože již nemůžete mít navrch, protože již nemůžete dominovat.
Od nynějška již nemůžete být mocní, nemůžete druhého vlastnit.
Vaše ego bude narušeno - a proto to bude těžké.
Zničení ega je však cílem.
Ať se blížíte k vnitřnímu světu z kteréhokoli bodu,
láskou, meditací, jógou, motlitbou,
kteroukoli cestou se ubíráte,
cíl zůstává stejný;
Zničení ega, odstranění vědomí já.
Prostřednictvím lásky to můžete dosáhnout snadno.
Je to přirozené.
Láska je přirozený vztah.
Všechno ostatní je víceméně nucené.
Nechcete-li pracovat prostřednictvím lásky,
bude pro vás těžké pracovat prostřednictvím něčeho jiného.
Nemyslete tolik na dřívější život ani na budoucnost.
Přítomnost dostačuje.
Nepřemýšlejte o tom, že radost přichází z minulosti.
Přichází z minulosti, ale nepřemýšlejte o tom,
jinak bude váš život komplikovaný.
Provádějte vše lehčeji
Nepopírám skutečnost, že vše pokračuje
a že věci jsou v kontinuitě s minulým životem.
Ale nezatěžujte se tím.
Záležitosti budou pokračovat do budoucnosti, ale nepřemýšlejte o tom.
Přítomnosti je až až.
Patřete koláči a řekněte "Ach, ten koláč je dobrý!"
Nemyslete na minulost a budoucnost
- ty se dovedou postarat samy o sebe.
Nic není bez konce ...
Měli jste vztahy v minulosti,
milovali jste a nenáviděli, uzavřeli jste přátelství
a udělali jste si nepřátele.
To pokračuje, ať jste si toho vědomi nebo ne.
Je to stále zde -
ale když začnete hloubat, promarníte přítomný okamžik.
Žijte, jako by nebylo minulosti, jako by nebyla budoucnost.
Tento okamžik je vším, co vám může být dáno.
Prožijte ho, tento moment, jako by byl vším.
Vezměte jej, jako by byl vším a prožijte ho.
Zkuste přijít na to, jak se může vaše energie
v tomto okamžiku přeměnit v lásku.



Lidé ke mně přicházejí a ptají se po dřívějším životě.
Měli dřívější, minulý život, ale není to důležité.
K čemu tato otázka?
Proč chtějí začínat s minulostí?
Už je stejně pozdě!
Minulost už byla a člověk ji nemůže znovu vrátit.
Nemůže ji změnit. Nemůže ji předělat.
Proto nedovolte v přirozenosti vašich životných zkušeností,
abyste si vzpomínali na minulý život.
Jinak budete životem strkáni.
Možná, že ses nyní zamiloval do nějaké dívky
a náhle je ti jasné, že tato dívka byla v minulém životě tvou matkou.
Pak budou záležitosti velmi komplikované, co má potom člověk dělat?
Dívka byla tvou matkou v minulém životě,
a nyní cítíš provinění, když s ní spíš.
Když s ní nespíš, cítíš se rovněž vinen, poněvadž konečně miluješ ...
Proto jsem řekl,
že v přirozenosti životných zkušeností není,
abyste viděli minulý život -
přijde chvíle, kdy to bude dovoleno.
Staneš-li se tak meditativní, že tě již nemůže nic rušit,
jen tehdy se otvírají dveře a všechny tvé dřívější životy před tebou.
To se děje zcela automaticky.
Někdy nefunguje tento automatický mechanismus správně.
Některé děti se rodí vlivem nehod, úrazu
a mohou si vzpomenout na minulý život.
Jejich život tím bude narušen.
Před několika lety ke mně přišla dívka.
Vzpomínala na sedmdesát let - dva minulé životy.
Její tělo bylo třináctileté, ale rozum byl sedmdesátiletý.
Nechtěla si hrát s druhými dětmi -
jak si může sedmdesátiletá stará paní hrát s malými dětmi?
Počínala si a mluvila jako stará paní.
A byla obtížena všemi starostmi těchto let.
Vzpomínala si právě,
že by mohla obě minulé rodiny nalézt.
Jedna byla v Asámu, druha v Mádhjapradéši.
Když pak navštívila obě rodiny,
ulpělo její srdce na nich opět tak silně,
že se pro ni stalo problémem, jak by měla dál žít.
Řekl jsem rodičům;
Ponechejte dívku nejméně tři týdny u mne.
Budu se jí snažit pomoci, aby na vše zapomněla,
jinak povede její život k celkové zvrácenosti.
Nikdy se nebude moci zamilovat.
Je na to příliš stará.
Její stáří souviselo s pamětí.
Jestliže rozsah paměti je sedmdesát let,
pak se cítíte jako sedmdesátiletí.
Vypadala velmi utrápeně - v obličeji, rysy, vše v utrpení.
Jevila se velmi nemocně ve svém centru - churavě a nespokojeně.
Vše se zdálo nesprávné.
Rodiče však využívali této okolnosti.
Mnozí lidé k nim přicházeli a noviny psaly články.
Rodiče všeho využili a nechtěli mi rozumět.
Řekl jsem jim, že se dívka zblázní.
Tak jí ke mně znovu nepřivedli.
Po sedmi letech však přece přišli.
Dívka zešílela.
Řekli: Udělej něco!
Odpověděl jsem, že nyní je už nemožné něco udělat.
Teď jí může pomoci jen smrt.



Nevzpomínejte, neboť by bylo těžké jít dál životem.
V tomto nynějším životě děláte již tolik nepořádku -
a kdybyste chtěli vzpomínat na více životů,
stali byste se prostě choromyslní.
Nemyslete na to, je to bezpředmětné.
Pozitivní je jedině být Zde a Nyní.
Zpracujte svou cestu
a můžete tak učinit prostřednictvím vztahů,
je to dobré.
Nemůžete-li zpracovat svou vlastní cestu prostřednictvím vztahů,
pak tak učiňte v samotě.
To jsou dvě cesty.
Láska znamená nalézt cestu prostřednictvím vtahů.
Meditace znamená nalézt cestu prostřednictvím samoty.
Obě jsou cesty: láska i meditace.
Vyciťte, která se k vám hodí.
Pak napněte veškerou svou energii a jděte touto cestou.




Osho: Cesta Bílého Oblaku, Pragma, 1994.

Vangelis - rozhovor pro Al Jazeeru (2012)

Rozhovor s geniálním skladatelem Vangelisem - o kráse, chaosu, kultuře, ekonomické krizi a hudbě jako o způsobu vidění světa a lidí. Lituje, že hudba se ve světovém měřítku změnila v komerční industriální produkt. Konstatuje, že sláva a úspěch mu svobodu nepřinesly, ale spíše vzaly. Vzpomíná na svou kompozici k filmu Blade Runner, který už tehdy považoval za prorocký. Jedná se o první Vangelisovo interview pro televizi po 20 letech.



2012







1992

Cyril Höschel: Geny vs Prostředí

Cyril Höschel inteligentně odpovídá na klasickou otázku, zda na nás mají větší vliv geny či prostředí (výchova) a jak se tyto vlivy kombinují, a to nejen v případě psychologických poruch.