Sledujme prosím tyto přístupy v terapii, na školách, univerzitách, v terapii, v medicíně, v politice, v církvi, v náboženských skupinách, v sektách, na spirituálních setkáních, v managmentu, v bankovnictví i ve světě podnikání a obchodu - a v neposlední řadě ve světě práva. Snažme se pochopit fungování mechanismů, které probíhají mezi klientem a tím, kdo se mu nabízí cokoli poskytovat. Zpochybňujme. Ptejme se. Sledujme, jak je s námi nakládáno, jak dovolujeme, aby s námi bylo nakládáno a jak my sami nakládáme s druhými lidmi. Pochopme, co skutečně v daných vztazích sledujeme, o co nám jde.
Terapeutický nebo učitelský přístup v souladu s… | ||
Novým paradigmatem | Starým paradigmatem | |
Klient (žák) | zažívá důvěru | zažívá bezpečí v rámci exkluzivní vazby s terapeutem (učitelem) |
Co zažívá? | tato důvěra se týká celého světa, není vymezena na svět s terapeutem a svět "tam venku"; v průběhu terapie (práce, učení) se stává stále kompetentějším, stále více si věří, stále méně svého terapeuta potřebuje; ten jej naopak ze své vazby milerád propouští; raduje se z jeho krůčků po své vlastní ose, z jeho narovnání, napřímení; ne z jeho hrbení se | je vytvářen pocit bezpečí s guruem "uvnitř" versus nebezpečí a nejistotě "tam venku" (tady v tomto unikátním prostředí této skupiny a vztahů nacházíme bezpečný privátní, exkluzivní přístav a porozumění, kdežto "tam venku" je svět nejistý, složitý, banální, nechápající, nepřátelský apod.); nedůvěra ve svět naopak roste |
Po čem poptává? | po vyřešení svých problémů na základě konfrontace s tím, co je skutečné (pravdivé, působící), přičemž je ochoten unést i určitý podíl práce nebo nepříjemné konfrontace, pokud to bude znamenat, že se k v jeho životě něco pohne k lepšímu | nechce své problémy skutečně vyřešit; chce lahodné příjemno, příjemnou iluzi (růžový opar); potřebuje se spíše znovu-spojit s dětským pocitem bezpečí vůči rodičovské postavě; vytváření tohoto exkluzivního pouta pro něho může být důležitější než skutečné vyřešení jeho problémů; vazba (S NÍM a lidmi kolem něho, jeho vlastní pozice v "kultu", smečce, skupině) je víc než řešení |
Indikátory, kterých si KLIENT může všímat U SEBE | klient roste ve své důvěře ve svět jako takový; vnímá celý svět více a více jako bezpečný; dovoluje si projevovat se čím dál spontánněji | obyčejně si klient těchto indikátorů všímat nechce; nechce vědět, v jakém typu vztahu se ocitl; chce si toto základní bezpečí udržet; informace s tím neslučitelné na základě kognitivní disonance vytěsňuje |
je připravován na svou vlastní plnohodnotnou cestu životem (bez pomoci jakýchkoli berliček a závislých vztahů); nepotřebuje patřit do nějaké "speciální skupiny", která se vymezuje vůči něčemu vně | závislost, fascinace, obdiv, projevující se častějším vyhledáváním této osoby, popř. jejích článků; často tuto osobu např. cituje | |
umí si poradit sám; učí se novým strategiím, jak lépe pomoci sám sobě; pokud se ocitne ve stavu, v němž mu není dobře, příjímá jej s pochopením, jako součást proměnlivého bytí; učí se, že žádný pocit (myšlenka, představa) není špatná; učí se lásce k sobě samému | nerozvíjí se, stagnuje, popř. upadá partnerský život, mj. proto, že část energie se přesouvá na budování vztahu s guruem (či skupinou kolem něho); při negativních pocitech uniká ke své berličce (fetiši), které mu opět navodí příjemný pocit | |
má právo na svůj názor, pozici, pocity, psychický stav a postoj a ten je plně respektován; klient není tlačen do pozice co by bylo správné, co by měl, nebo dokonce, co je ona "pravda", kterou by měl prostě přijmout; není manipulován pod rouškou "pravdy" nebo "lásky" nebo jakékoli jiné guruem zastávané hodnoty | pokud daný typ vztahu (skupiny) skončí, cítí, že má potřebu najít si místo toho alternativu (starý guru je "mrtev", po deziluzi hledám nového, aby toto prázdné místo zaplnil); právě toto chybění, hledání, potřeba, žízeň po guruovi, frustrace, je dobrým indikátorem klienta, který má potřebu tohoto typu vazby | |
Dynamika vztahu | důvěra, nevinnost, otevřenost, čistota | moc (guru) - bezmoc (klient) |
jsme na jedné lodi, jsme na tom stejně | pokud terapeut nemá zpracované vlastní téma bezmoci, je pravděpodobné, že bude "ujíždět" na slasti z moci, kterou má nad klientem (situací, průběhem dění apod.) | |
vztah je rovnocenný (nikdo není výš nebo níž) | vztah je hierarchický (rodič - dítě) | |
vztah je založen na důvěře a otevřenosti | vztah je založen na závislosti; z této závislosti guru ekonomicky a mocensky profituje | |
Guru (terapeut, učitel) | důvěřuje v proces a ve svět a dění jako takové (důvěra v proud bytí), a proto nepotřebuje mít kontrolu nad situací (klientem); nepotřebuje se zašťiťovat věděním nebo vyšší pozicí | nahrazuje roli maminky, tatínka či jiné rodičovské figury (babičky, pra-máti, pra-otce) - a to bez ohledu na fyzické pohlaví (i mužský guru může disponovat charismatem "indiánské babičky", být zakotven v pramateřské energii) |
základní pozice | "já nevím" - pojďme společně hledat řešení | pozice "já vím" |
pravda není dopředu známa | pravda je dopředu známa | |
prožitek této pozice | na základě důvěry si mohu dovolit nevědět | nepochybuji, zažívám silné uspokojení ze svého vědění a moci; zakládám si na tom, že jsem neprůstřelný, pokud jde o argumentaci (vše je pečlivě promyšleno, moje pozice je neochvějná - a z toho vyplývající neotřesitelnost, slast; nemohou mě dostat!); dokáži vše podložit argumenty, tabulkami, čísly, paragrafy, fakty (a z toho zakouším slast - nemohou mě dostat!) |
mohu si dovolit mít klienty, kteří jsou natolik samostatní, že se nemusejí (ale mohou) opakovaně vracet; nemusím je udržovat v závislosti na sobě ("let go") | nepřipouštím vlastní slabost či nevědění (tedy všechny formy bezmoci); nemůže připustit, že neví, aby neztratil tvář | |
pravd je mnoho, každý člověk má právo na svůj vlastní pohled | svoji pravdu (směr) vymezuji proti těm ostatním (druhořadým); my versus oni | |
vyzařuji spíše lidskost | tato jistota vědění, mé neochvějné pravdy, mi propůjčuje charisma | |
projev | lidský, autentický, opravdový; nepěstující aureolu dokonalosti bez slabostí; opravdovost je více než dokonalost (!); nemusí být vždy výborně naladěný, připouští proměnlivost nahoru a dolů; dovede se zasmát sám sobě i svým chybám; pokud to tak cítí, sděluje i nepříjemné postřehy - "nelakuje nás" | ve starých dobách byl guru spíše "rázný", zatímco dnešní guru mívá příjemný, líbezný "face", nastavený veřejnosti: vyjadřuje svojí chápavost, rodičovskou vstřícnost, účastnost, vzbuzuje mateřský nebo otcovský pocit; vystupuje sebejistě z pozice toho, "kdo ví" a přitom chápe - má srdce na dlani; chápající otec - kamarád (kterého jsme přeci všichni celý život hledali!) nebo chápající maminka (kterou jsme přeci všichni... atd.) |
terapeut (učitel) je ve stavu, který je klientovi (žákovi) přirozeně dostupný - není zde onen nepřeklenutelný předěl; "možná jsem teď o pár kroků napřed, ale kdoví, zda mě zítra nepředběhneš a nebudeš učit ty mě - jsme jen lidé, oba se od sebe učíme" | za tímto "pozitivním" projevem je však sebejistě zakořeněn v hierarchické pozici o úroveň výš: já vím - ty nevíš, já mám - ty nemáš, mě bylo dáno - tobě ne; mezi námi je - milosrdný a laskavý, ale stále ještě - příkop: příkop plný voňavých květin - je krásně zamaskovaný úsměvem s růžemi | |
co zde není přítomno / čemu se vyhýbá | není zde přítomna nekompromisnost (ultimativnost - "když neuděláš xy, tak tě..." ) | bude se vyhýbat konfrontaci, ostrým a nepříjemným tvrzením; spíše bude konflikt "uhrávat do autu"; nastaví podmínky tak, aby se takovým situacím vyhnul; nepříjemné věci říká zaobaleně; projevuje se spíše tak, že přeci je "otevřený všemu" |
snaží se udržet masku dokonalosti (proto potlačuje ty aspekty sebe sama, které by takový obraz narušovaly) | ||
proklamace | "chci pro tebe to nejlepší", "všechno dělám pro lidi" atd. | |
v tomto modu není přítomno zneužívání | "nikdy bych nezneužil klienta" (ale na určité úrovni k tomu v tomto modu dochází ! ) | |
reakce klienta (gurua), pokud se dozví, že setrvává ve starém modelu | je ochoten reflektovat své mechanismy, které ve vztahu s klientem rozvíjí; je ochoten pochybovat | soucitný blahosklonný pohled plný pochopení ve stylu "ty ještě nevíš, ale jednou procitneš" k neznalému, nebohému, který cosi tak bláhového vyslovil, následovaný hlubokým, zmoudřelým povzdechem |
co je mu vědomo / nevědomo | na vědomé úrovni to guru (terapeut, učitel) doopravdy myslí dobře; nejedná se o přetvářku, je hluboce přesvědčen, že jedná správně a dobře; mocensko - rodičovských mechanismů a pěstování exkluzivních, přitpoutávajích vláken mezi sebou a klienty (žáky) si nemusí být vědom! | |
(paradoxně) je ochoten připustit, že možná používá metody, strategie, které souvisí se starým paradigmatem ! (sloupcem vpravo) | guru, terapeut, učitel jednající v tomto starém modu se vyznačuje slepou skvrnou, která mu znemožňuje tento modus u sebe reflektovat; bude toto téma deflektovat, unikat od něho, přehlížet; nebude schopen jasné reflexe tohoto aspektu své práce (přístupu k lidem, klientům) | |
bude skálopevně přesvědčen, že s tímto starým modem budování mocenské vazby nad klientem (žákem) nemá zhola nic společného ! | ||
vědomě je přesvědčen, že kráčí s nejnovějšími, nejmodernějšími trendy; právě tímto způsobem se bude prezentovat: jako někdo, kdo ukazuje "novou cestu"; těmito novými trendy je nadšen a opojen; indikátorem tohoto přesvědčení je nekompromisní (nesmiřitelné) přesvědčení o své pravdě, která jakoby ční nad těmi ostatními; nenechá si svou pravdu zpochybnit; hlasá jedinou pravdu! (tak jej lze dobře identifikovat) | ||
pokud guru (terapeut) jede v tomto starém modu, neznamená to, že dělá něco nedobrého, znamená to spíše, že nenahlíží, že používá svým způsobem zastaralý prostředek (nástroj, modus, funkci) | ||
jeho způsob používání daného nástoje má ve světě své místo, jež je spjato s tím, že stále ještě tak mnoho lidí (klientů) v dané fázi svého vývoje takový způsob přístupu potřebuje a vyhledává; "tam kde je poptávka, tam je i nabídka" | ||
indikátory, které indikují, navzdory zastíněné sebereflexi | různé aspekty jeho života jsou relativně (v jakkoli nedokonalé) rovnováze | žije pohlcen (opojen) svou prací ("jsem dobrý, jsem mocný"), kde zažívá silné uspokojení, zatímco jiné aspekty jeho života upadají, strádají (jsou výrazně v závěsu); libido (proud životní energie) je pohlcováno převážně prací; do dalších oblastí již není tak kvalitně investováno (na jiné oblasti nezbývá čas / energie); ve své pracovní roli je doslova "v jiné kůži", je někým naprosto jiným |
nevědomý (nepřiznaný) aspekt, který - pokud my mohl promluvit - tak by řekl: | záleží mi víc na klientovi než na mé vlastní pravdě (systému, pozici, naučenému); pohyb je veden živým zájmem o klienta | mě vlastně ten klient až tak nezajímá (!) - ano, natolik jsem opojen svou slastí z moci a své vlastní nadřazené, sebeopájející se pozice "já vím" - že to nyní mohu přiznat |
mocenské jádro by řeklo: | jsme spolu v kontaktu (je reflektováno) | "já vím", "já jsem něco víc" a oni (klienti, žáci) mi to potvrzují; mám v nich obrovské sebepotvrzení |
propojení se Zemí | vědomí rovnováhy mezi zakořeněním dolů (Země) a propojením nahoru (vesmír, vyšší řád); k Zemi existuje prožívaný vztah či je alespoň hledán nebo zde existuje vůči něčemu takovému otevřenost | buď žádné (naprosté necítění Země) nebo naopak silné (obrovské, mocenské, moc propůjčující - identifikace s archetypy) |
Vztah starého a nového | Oba přístupy mají ve světě své místo a budou trvat tak dlouho, dokud po nich bude existovat poptávka. Všechny přístupy a "pravdy" mají své právo na existenci. Překrývají se, existují pospolu a je to tak v pořádku. Dejme všemu důvěru. | Pokud jako lidé a klienti přestaneme vytvářet tlak na své rodiče, aby byli dokonalí, nadlidští, božští, a přestaneme-li za ně hledat "dokonalou" náhradu (gurua, pseudorodičovského nadlidského terapeuta), změní se poptávka a tím se změní i nabídka. |
Zdroj: konstelační proces postavený na toto téma
Ilustrační obrázky z filmu Barbar Conan. Králova dcera, znechucena svým reálným otcem, uchyluje se ke kultu Soudce Thulsy, jemuž, uhranuta, otročí.
Související články:
Mě kdysi zaujala v knize o Ho´oponopono pasáž o tom, že klient/pacient/žák a učitel/léčitel vlatsně řeší podobné záležitosti, protože na nějaké úrovni jsme všichni propojení, tím pádem jsou si sobě rovni a učí se od sebe navzájem. Vždycky mi to něco říkalo a nějakým způsobem se mnou rezonovalo... :-)
OdpovědětVymazatVojto, dobre. Dekuju Ti.
OdpovědětVymazatMyslím, že se hodí ještě zdůraznit, že přenos/protipřenos je v systému vlevo značně omezen díky ukotvenosti. V pravo mi přijde že přenos/protipřenos může být klidně i dlouho udržován staticky.
OdpovědětVymazat